CITAT (tepa @ 17-04-2009, 08:41)

Hej
Nu har jag äntligen bestämt mig för att röja under sälgen. Skulle vilja plantera Krokus och Snödroppar där. Dessa blommar ju på våren och då är ju inte grenarna bladtäckta ännu, det kommer gott om sol dit. Men de nedersta grenarna skulle jag vilja gallra ur, men det var väl bäst att göra på sommaren. Vet inte hur detta kommer att gå, ger väl upp efter fem minuter, då det säkert är lite trångt. Men jag ska försöka !
Hälsn Tepa
En orsak till att du borde vänta med att beskära sälgen till sommaren är att sälgen är mycket rik på tillväxt- och rotningshormonet auxin då här års. Den kommer alltså att skicka ut massor med nya skott där du klipper - och det var väl inte riktigt det du ville? Till sommaren kommer den att ha lugnat ner sig lite, och om du klipper då blir det inte lika stor skottillväxt.
När du kapar den - glöm inte att du kan ta tillvara grenarna du klipper bort! Är slanorna långa och raka är de perfekta att fläta med. Du kan göra vidjestaket, spaljéer och jag vet inte allt. Nu på våren kan man också använda sälgen till att göra salixvatten - just pga att de är fulla med auxin. Klipp grenen i småbitar och lägg dem i en hink vatten ca 12 timmar. Nu har du ett perfekt rotningsmedel om du tar sticklingar! Bara låt din tillklippta stickling stå i blöt i salixvattnet ca 12-24 timmar, så kommer den att ha mycket lättare att rota sig när du planterar den sen.