Här måste jag ju bara hänga på, tycker det är grymt spännande att försöka lära sig sina arter som nyinflyttad!
Listar dom i vanlighetsordning.
Vi har mycket gott om
talgoxe, blåmes, rödhake
Även ett flertal: vadå? Blir lite osäker nu på om det är koltrast eller stare..väldigt svart, skuttar gärna omkring på marken i buskage och letar mat och gärna en stund innan skymningen. Har sett minst en av dom med rejält orange näbb.
Sedan har vi en liknande rödhaken, fast gul där haken är röd kan man säga..
Nötskrika hade vi ett par gånger medan snön låg kvar, fast nu var det ett par veckor sedan jag såg någon.
Stjärtmesen stack ut lite grann när jag såg den första gången, nästan kusligt vit men vacker.
Har även stor hackspett, troligtvis 2 olika/par som hackar någonstans i närheten, det låter så härligt

och fler än en uggla av osedd sort.
Till och från observationer inte i direkt anslutning till tomten:
Korp, Kanadagås, Trana, Duva, Skata
Sedan måste jag fråga, vi har vid ett par tillfällen suttit ute och lyssnat på en liten fågel (tror jag), den har så gällt läte att det nästan skär i öronen!

Efter 1-2 minuter ville man nästan gå därifrån, utan att överdriva! Vad kan det ha varit?
Sedan har vi sedan ett par dagar minst en Ärla av okänd art som struttar omkring i gräset

Slutligen så studerade sambon i förrgår "en riktigt stor rovfågel", den var brun med tydligt vita ändar/kanter på vingarna. För otydlig beskrivning för att gissa arten?
Redigerat av Danne031: 18-04-2009, 23:08