CITAT (Danne031 @ 18-04-2009, 09:52)

Även ett flertal: vadå? Blir lite osäker nu på om det är koltrast eller stare..väldigt svart, skuttar gärna omkring på marken i buskage och letar mat och gärna en stund innan skymningen. Har sett minst en av dom med rejält orange näbb.
Låter som koltrast. Som Gunilla skriver så hoppar koltrasten ofta och stannar sedan upp och lyfter stjärten. Den kan ibland springa en bit, men staren går alltid. Starar är flockfåglar som struttar omkring mitt på gräsmattan. Koltrasten är gärna inne i buskagen och vänder löv. De är mycket aktiva i gryning och skymning när stararna sover. Smartast är väl egentligen att lära sig koltrastens rörelsemönster på vintern, sen när stararna kommer på våren ser man att de rör sig helt annorlunda.
Adulta koltrasthannar är svarta med gulorange näbb, honor är mörkbruna och unga hannar har svart näbb.

Sedan har vi en liknande rödhaken, fast gul där haken är röd kan man säga..
Vet inte vad det kan vara. Rödhaken har ju mer orange eller roströd haka och bröst, det kanske var rödhaken ändå?

Sedan måste jag fråga, vi har vid ett par tillfällen suttit ute och lyssnat på en liten fågel (tror jag), den har så gällt läte att det nästan skär i öronen!

Efter 1-2 minuter ville man nästan gå därifrån, utan att överdriva! Vad kan det ha varit?
Bofinken har ett enerverande läte som den ibland kan upprepa i all oändlighet. Även talgoxsång kan ibland skära i öronen på nära håll. Och vänta bara tills den svartvita flugsnapparen kommer!

Sedan har vi sedan ett par dagar minst en Ärla av okänd art som struttar omkring i gräset

Säkert sädesärla. Den är vanligast och typisk för gräsmattor. De är bara svart-vit-gråa. Både forsärlan (bäckar och åar) och gulärlan (betesmarker) har gult/grönt i fjäderdräkten.
Rovfågeln vågar jag inte gissa på. Rent allmänt kan man säga att om du vill lära dig mer om fåglar ska du testa att titta på saker som biotop, rörelsemönster, stjärtform, näbbform etc. Färgen kan variera t.ex. hos ormvråken från nästan vitt till mörkbrunt. Storlek kan vara otroligt svårt att uppskatta. Bra om man har en känd fågel i närheten ("ungefär som en gråsparv", "lite större än en kråka"). Beskriv vad fågeln gör så blir det mycket lättare att försöka artbestämma! Går den på marken, sitter och spanar på ett staket, sjunger när den flyger, klättrar på en trädstam med huvudet neråt? Hackspettar simmar inte, ankor sitter inte på tak osv.
Kan som exempel berätta om en fråga min granne ställde: "Jag såg en vit fågel så här stor vad var det?"

Ingen aning förstås. Det finns inga vita fåglar i den storleken. Albino? Väldigt liten brevduva? Så jag ställde lite följdfrågor om vad den gjorde. Då visade det sig att den satt nere vid dammen och det var bara bröstet och magen som var vita --> skogssnäppa! Vadarfåglar sitter inte på tak, går inte omkring på gräsmattor, kretsar inte i termiken osv.
(Och nu kommer säkert någon och påpekar att det var en gång en grönbena som satt på ett tak eller strandskator kan visst gå på gräsmattor eller nåt. Men rent allmänt håller vadare till i vattenbrynet.)Näbbformen berättar vad den äter och hur den födosöker: kraftiga näbbar för att knäcka kärnor, små tunna näbbar för att plocka insekter ur springor t.ex.
CITAT (FixaIgenväxtTrädgård @ 17-04-2009, 22:57)

Har du haft stjärtmes så var det nog deras favoritställe också, innan röjningen...
Stjärtmesar finns det som tur är fortfarande gott om, de är mycket vanligare än m-hacken.