CITAT (Moxie @ 21-04-2009, 20:08)

Jag skulle vilja gå emot lite grann och säga att olivträd inte alls är så känsliga för frost som många tror.
Har själv haft olivträd (små) på friland i flera år, och först när det blir 10-15 minus så kan de börja tappa blad.
Några få aprilminusgrader någon natt bryr den sig definitivt inte om. Det har inget av mina träd gjort genom åren i alla fall.
Jag har också haft ett olivträd i kruka i flera år, och det brukar stå utomhus större delen av vintern. Tas in om det börjar bli de där 10-15 i januari. Vintern 07-08 stod det dock ute hela vintern.
Jag har märkt att det mår bättre ju längre tid det får stå utomhus.
Tar man in det så är ljus viktigt, plus att man sedan inte sätter ut det för tidigt på våren. Det har jag gjort ett par gånger, och det som händer är att bladen faller av. De kommer tillbaka sedan, men den är ju ful ett tag.
Det ska absolut inte stå i rumstemperatur. Så varmt är det inte på vintrarna kring medelhavet där det som bekant växer många olivträd. Som någon annan skrev här så behöver oliven vintervila för att sätta eventuell frukt. (Precis om citrusväxterna)
Lycka till!
har själv haft olivträd i kruka som dött av vårfrost. så det är nog inget att rekommendera, dog vid -3c i april. till hösten däremot så tål dom i kruka ca -5c -8c.
det funkar att ta ut dom tidigt om man skyddar dom mot solen och tar in vid vårfrost. exempel kommer mina ut vid +1c +5c dock placeras dom skuggigt först.
jag skyddar mina två på friland vid -10c, DIREKT -15c tror jag ingen oliv skulle klara i Sverige utan skador. annars har jag klarat oliver begravda i snö i krukor i ca -24c utan skydd.
alla citrus växter behöver inte vintervila för att sätta frukt finns en del som är tropiska som inte vill ha under +15c under vintern (inte behöver).