Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kamelia på friland? Jodå. Blommar gör de också.
          Moxie
          Inlägg 21-04-2009, 19:59
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem nr: 21 934

För två år sedan planterade jag två "Camellia japonica" i en hörna på framsidan. En som heter "Kramer´s supreme" och som får röda blommor, och en som heter "Alba plena". Den sistnämnda får vita blommor.
          Jag har skyddat med lätt marktäckning båda vintrarna. Inget annat.

Efter första vintern hade "Kramer´s" fått en del bruna blad medan "Alba" var helt intakt.
          Ingen blomning på någon av dem.
          Efter den här senaste vintern så är båda intakta, och "Kramer´s" blommar nu medan "Alba" kommer att blomma lite senare. Den har stora, vita knoppar nu.

Om jag ska vara ärlig så trodde jag nog inte riktigt på att det här skulle kunna fungera, men än en gång har
          jag förstått att det finns betydligt mer som fungerar på friland i Sverige än vad man i regel tror.

Noterbart är att den senaste vintern var betydligt kallare än den förra. Åtminstone här.

Bifogad fil  IMG_2247SMALL.jpg ( 115.6k ) Antal nedladdningar: 69

Bifogad fil  IMG_2249SMALL.jpg ( 96.31k ) Antal nedladdningar: 60

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          midas
          Inlägg 22-04-2009, 07:56
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 15 662

Wow, nu blev jag avundsjuk. Har också en Kramer´s supreme som bara blommat en gång, och det var för tre år sedan.
          Var tvungen att springa ut för att kolla min och kanske kanske om jag håller tummarna hårt blommar den i år. Den har knoppar iallafall, och den fick en förhoppningsvis gynnsammare växtplats förra året då jag gjorde iordning en surjordsrabatt. Men jag tycker min har gulare blad än din, hur sköter du dina kamelior, gödsel osv?
          Mvh Yvonne

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 03:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon