Medlem
Antal inlägg: 120
Medlem nr: 21 843
Jag är i behov av lite råd, mina tiny tim växer dåligt är omskolade men står där och stampar... Har läst att de växer snabbt, men inte mina Har satt övriga grönsaksfröer och tomater med samma jord och de växer och frodas. Vet någon vad jag kan göra?
Medlem
Antal inlägg: 217
Medlem nr: 22 241
Jag har också sått några fröer av körsbärstomater (bl a Tiny Tim) i år, och tyckte att de växte långsamt. I början av veckan glesade jag plantorna (ställde dem omlott) i ett tråg (går utmärkt att använda sålåda botten och lock). Dessutom är det utmärkt då man kan vattna underifrån och jorden bara tar upp så mycket vatten den vill ha.
Nu växer det så det knakar, och ett av misstagen som jag insett att jag gjort i efterhand var att jag ställt småkrukorna för tätt i trågen att jag och inte låtit dem torka ut mellan vattningarna. Det senare gör att späda rötter kan ha svårt att leta sig ut i jorden och etablera sig och istället kvävas av syrebrist.
Sen har det ju inte varit så varmt de senaste dagarna heller. För mycket värme är heller aldrig bra då tillväxt kan avstanna. Men nu är jag glad att se de små körsbärstomaterna växa lite varje dag och hoppas på en tidig primör.