|
Visst har Spikklubban används i riter, bland annat i Mexiko och sen har det även påståtts att den ingått i olika flygsalverecept under medeltiden i Europa.
Om jag förstått det rätt så används Spikklubban faktiskt fortfarande för att framkalla deliriska tillstånd (är rätt övertygad om att i kulturer där den används inte klassificieras tillståndet som ett delerium riktigt men). Det är tropanalkaloiderna i växten som ger dessa effekter.
Jag är ställer mig dock lite tveksam till hur pass faktabaserad information om häxsalvorna är. Jag tror tyvärr att de gamla skrifterna (som mycket av modern litteratur också baserar sig på) är alldeles för förvridna och omskrivna för att demonisera häxeriet. Jag tycker att alla äldre illustrationer har en ganska tydlig kristen prägel, vilket talar för detta. Så exakt vilka växter som har används och hur de har används råder det rätt mycket osäkerhet omkring. Det är dock inte helt orimligt med tanke på hur mycket svårhanterliga växter människan faktiskt har stoppat i sig och att primtiva kulturer ofta tycks ha en god kunskap om örterna och dess användning.
För övrigt är många växter i potatisväxtfamiljen (däribland Bolmört och Spikklubba) bra producenter av hyoscyamin, atropin och skopolamin. Ämnen som fortfarande används inom sjukvården för olika ändamål.
--------------------
|