CITAT (Christa @ 26-04-2009, 13:42)

Hur långt från allmän väg bor ni som haft inbrott?
Bor det flera längs samma väg innan man kommer fram till er?
Hur långt är det någon stad?
Jag bor intill en enskild grusväg där det normalt kommer kanske 5 - 10 bilar om dagen. Inga grannar inom hörhåll, bara två sommarstugor. Närmaste fasta granne på samma väg 1km åt ena hållet, 2½ km åt andra. 2 mil till kommunens huvudort, en knapp mil till närmaste affär. Grannsamverkan finns.
Om du letar hus tycker jag att du ska titta lite på området rent allmänt. Förr var här mer liv, sen planterades kohagarna med gran, folk flyttade iväg och det var mest sommarstugor kvar, och då är det fritt fram för tjuvarna. Nu har det i och för sig vänt lite, en barnfamilj som har flyttat hit osv., men ändå känns det rätt så dött. Ibland när man är ute och kör ser man områden som verkar mycket mer levande, nyrenoverade hus, hästar, barn osv. Där tror jag inte att det är lika lätt för tjuvarna. På riktiga hästgårdar är det oftast någon hemma. Sen gäller det att ha god kontakt till grannarna, hålla koll på skumma bilar osv. Man ska inte räkna med att polisen bryr sig, ofta kommer de inte ens ut när det varit inbrott.
CITAT (Ciczi @ 26-04-2009, 13:58)

Jag har också blivit bestulen idag. När jag kom ut i trädgården i morse saknades några av mina knoppande tulpaner...
En skitsak i jämförselse...

En skitsak? Kanske, men egentligen så mycket sjukare. Att knarkare är desperata och stjäl vad som helst för att få pengar har jag lättare att förstå än att någon "vanlig" människa med smak för vackra tulpaner går och snor blommor i någons trädgård.