CITAT (Vero @ 27-04-2009, 10:29)

Vi fick en fin liten gurkplanta med stora blad, men när jag tog bort plasten vi hade över slaknade den och är nog så gott som död nu. Vill den ha plasten kvar så att det är varmare och fuktigare? Eller har jag bara lyckats vattna ihjäl den?
Du hade nog plasten på för länge eller tog bort den för "brutalt". Under plasten avdunstar väldigt lite vatten från bladen och plantan kan växa ganska bra utan att behöva utveckla sitt rotsystem så mycket. När du tog bort plasten blev det genast större behov av vatten men då räckte inte rotsystemet till för att försörja plantan. Har en planta vuxit länge under en skyddande plast måste man avvänja den lite försiktigt, först kortare stunder och sedan mer och mer. Själv tar jag bort plasten i stort sett så fort fröerna grott.
Det här med gurkor och tomater har jag också hört. Och det är nog så att generellt sett så vill gurkor ha varmare och fuktigare än tomater. Men de sorter vi odlar för hobbybruk av gurkorna framförallt är oftast sorter som är lite mer anpassningsbara. Som hobbyodlare vill man ju inte precis hålla sig med ett växthus för gurkor och ett för tomater. För yrkesodlare är det förstås en annan femma.