Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Trädgård från början
          deborah
          Inlägg 02-05-2009, 00:46
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 66
          Medlem nr: 11 795

Jag är med i en kulturförening som gjorde ett försök att anlägga en trädgårdsliknande grej på vår asfalterade gård som vi delar med ett par andra företag. Det visade sig att våra grannar inte alls var förtjusta i att ha vår fina mysiga uteplats bland sina lastbilar...

Jag hade hela lägenheten full med frösådder, vi hade allihop haft massor av planer, och sen var vi tvungen att riva alltihop.

Men skam den som ger sig. 20 meter från stängslet på tomten, mitt i en remsa land som ligger mellan industritomter och en å, hittade vi ett litet paradis. Visserligen får man väl inte anlägga trädgårdar hur som helst, men det här är verkligen en gudsförgäten remsa land som ingen bryr sig om. Om man sparkar i hallonsnåren hittar man fullt med bildäck och järnstänger, lastpallar m.m. Så vi gör ett försök, och städar givetvis upp efter oss i höst. Att det kanske växer solrosor och basilika även kommande år lär knappast vara ett problem =)

Bifogad fil  webb_helaytan.jpg ( 75.29k ) Antal nedladdningar: 31

Tog tyvärr ingen bild innan vi röjt hela ytan vi ville ha. Här har vi tagit bort det mesta av brännässlor och fjolårsgräs.

Bifogad fil  webb___.jpg ( 44.95k ) Antal nedladdningar: 9

Ån syns inte på förra bilden men den finns till vänster bakom gräset och ser ut såhär

Bifogad fil  webb_solrosoril_da.jpg ( 63.35k ) Antal nedladdningar: 28

Här är jag påväg med första lasset solrosor med mera kommer ta ett tag att få med allt, med spårvagn och hund...

Det är sol från åtta på morgonen till sena kvällen! Jorden verkar vara luftig och, tja, jordig liksom.

Ingen av oss har någon vidare trädgårdserfarenhet. Jag har solrosor, blomstertobak, luktärt och diverse slingriga blommande växter. Jag har också sått en del kryddor, och har fler frön.

Kan jag plantera ut alla de där växterna direkt i jorden, eller måste de ha sån där köpt plantjord? Vi har inga pengar, men en massa industriers containrar i närheten. Saker som ska planteras i speciell jord, eller behöver hindras från att spridas tänkte vi plantera i såna här:
          Bifogad fil  webb_l_da.jpg ( 71.17k ) Antal nedladdningar: 25

Kan man fylla dem med jord och ställa dem direkt på marken eller måste de ha botten också?

Egentligen ville jag bara skriva av mig lite. Kommer väl med en massa frågor efter hand..

Men, när jag ändå skriver, någon som har tips (på nätet såklart) på vackra vildvuxna trädgårdar?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          deborah
          Inlägg 02-05-2009, 21:00
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 66
          Medlem nr: 11 795

Okej.. hur långt ifrån björkarna måste rabatterna ligga..? Det finns många björkar... De flesta är rätt små dock. Kan ån hjälpa något?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 11:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon