CITAT (pibe02 @ 02-05-2009, 23:10)

Hej
Är det fel tidpunkt att ta sticklingar nu när de redan har fått massor blad, är tidig vår/höst bättre?
Vad kräver de när det gäller jord och vattning, har fått för mig att de är tåliga? Klättrar sådan bara uppåt eller kan man låta dem klättra ned för en slänt?
Mvh
Pia
Hej Pia!
Jag är absolut ingen kunnig kaprifolkännare men jag tror väldigt starkt att man kan ta sticklingar när som helst under de varma månaderna. Huvudsak är att det är ganska gynnsamt för sticklingarna och det borde det ju vara nu när vi har hela sommaren framför oss, så den har ju lång tid på sig att rota sig menar jag...
Jag fick själv en enmeters lång kaprifolkvist/reva, med löv, för tre år sedan (vill minnas att det var i augusti), den grävde jag ner på längden i min rabatt. Nu växer den
uppåt på tre-fyra olika ställen.
Har ingen aning om hur torrt eller blött dom vill ha det men jag gissar att dom klarar torka utomordentligt. Mina grannar har haft en gammal kaprifol i söderläge och dom har sagt att dom aldrig tillfört extra vatten. Kanske kan man behöva göra det när dom är unga men sedan så borde dom nog "klara sig själva".
Även om dom "klättrar uppåt" så kanske man kan leda rankorna nedåt i alla fall. Du kan väl prova...
Min mamma satte en enmeters kaprifolreva i en blomlåda på balkongen när hon flyttade till lägenhet för precis snart två år sedan. Den har rotat sig och har skjutit en 6-8 grenar/kvistar uppåt i hennes spaljé. Det kommer nu gröna blad på alla kvistarna och de är nog nästan ca 170 cm höga..
Alltså: -I en vanlig blomlåda som har stått ute i två vintrar på balkongen i zon 4!!!
(Dom verkar tåla massor...)