Kul med en groddtråd!
Själv är jag fullständigt biten, i köksfönstren står 4 relativt nyinförskaffade groddburkar modell Bio Snacky (kanonbra, de bästa jag provat!!!) och sväller över av potenta broccoli och alfalfagroddar! Alfalfan är buslätta att komma överens med, bara skölj med ickeiskallt vatten morgon och kväll, men broccolin har jag fått pyssla lite med innan jag blev nöjd med resultatet. Bäst har jag lyckats med dessa då jag sått relativt tunt (knappt en msk ), duschat med sprayflaska morgon och kväll, ganska försiktigt så groddarna inte flyter omkring utan bara så att det blir lite genomdroppning av nytt vatten. Jag har skyddat dem från direkt solljus de första 5-6 dagarna för att sedan låta dem suga åt sig allt de kan och efter 9 dagar avnjuter jag dem på knäckebröd med makrill i tomatsås eller leverpastej och tomatskiva underst! SÅÅÅÅÅÅ GOTT!! Kan inte heller motstå lite fräscha lökgroddar som grädde på moset, behövs faktiskt bara några stycken för att lyfta mackan ytterligare en nivå!
Mina groddfrön har jag hittat på www.nyttogront.se
PS När de medföljande "groddpappret" till Bio Snackyn tog slut och inga nya fanns på Hälsokosten, köpte jag Coop tvättlappar och klippte till egna! Fungerar minst lika bra!
Är lite nyfiken på om någon kan tipsa om var jag kan få tag i chiafrön till groddning......???
Må så gott!
|