CITAT (Emm_ @ 05-05-2009, 14:00)

Hej,
Jag är verkligen ingen expert på ämnet, jag är nybörjare. Men har samma problem som dig på gräsmattan till huset där vi precis flyttat in.
Maskrosorna har vi (mest sambon) "grävt" upp med rötterna (de är rätt långa). Jobbigt och tråkigt, men det blir väldigt fint. Vet att jag och mina syskon grävde maskrosor och tistlar på gräsmattan på sommarstället när jag var liten. Fick 10 öre styck för dem av pappa har jag för mig. Har även hört att man kan hälla grovsalt i mitten av dem och att de då dör ner (har inte testat själv).
Mot mossan har vi gödslat och vattnat gräsmattan (sambon som gjort detta med). Men det ser ut som vanliga blå korn. Finns säkert tips att få om du går till någon trädgårdshandel. Vår gräsmatta ligger främst i skuggan och antagligen är det inget gräs som trivs prima i skugga som har planterats där utan något vanligt billigt "standardgräs". Men efter två behandlingar med gödsel har mossan blivit riktigt brun och gräset har börjat komma igång.
Lycka till.
Jag fick som barn 25 öre per maskros

. Nu, vi håller undan det värsta med tisteljärn (eller vad det nu heter) eller smal handspade. Vi brukar sätta in den stora stöten under våren. Det är ändå lite kluvet - humlor, fjärilar o.s.v. Men vi brukar säga att vi har annat för dem. Och det har vi i och för sig.