CITAT (officinalis @ 06-05-2009, 09:23)

Jag har också följt Jan Lindgrens resonemang, både på det här forumet och på andra. Han har mycket bra att säga och om vi bara tar ut våra känslor ur den här diskussionen kanske man kan få lite klarhet i det istället för att söka kunskapen i massmedias övervakning av "ekotrenden".
Spontant väljer jag nästan alltid livsmedel anslutna till krav, demeter och liknande. Jag lever i tron om att det är hårdare kontrollerat och att omgivningen mår bättre av det, att det är näringsrikare föda, mindre tillsatser och att djuren föds upp på ett mer humant sätt.
Det Jan verkar inrikta sig på är på en mer abstrakt nivå, snarare diskussionen om näringsbortfall och hur man behåller jordens brukbarhet och näringsvärde. Det ter sig logiskt att det blir ett mer komplicerat kretslopp ifall man för bort näringen från gården runt om i världen (för att inte tala om hur det kan ske i dagens globaliserade värld) och egentligen inte har någon koll hur näringen tas till vara i andra änden.
Jag vet tyvärr inte hur framställning av konstgödsel sker och hur det påverkar mikrolivet. Men ifall det är billigt och energisnålt att framställa så kanske vi kan effektivisera detta och balansera näringsbortfallet.
Mänsklig utveckling behöver inte vara av ondo tror jag. Inte per definition i alla fall.
Jag hoppas Jan vaknar liv igen. Detta vill jag veta mer om.
Framställning av konstgödsel är energi krävande och står för höga utsläpp av växthusgaser inom jordbruket men är du intresserad kan du läsa här:
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=80214&st=0