CITAT (linda84 @ 07-05-2009, 15:31)

Har du nån erfarenhet av hur sånna här stubbar till förvuxen sly tas bort på bästa sätt?
du vet sånna där me 8-10 stubbar i samma lixom på nåt vis. jäte krångligt å förklara men iaf

Förmodar att det är stubben efter en sälgbuske. Finns bara ett vettigt sätt att bli av med dom, försök att gräva så du får ett rep runt en stadig del av stubben. Bind sedan repet i bilen eller om du kan låna traktor av någon bonde. Dra sedan upp stubben. Låter man en sälgstubbe vara kvar så har man en ny, lika stor buske inom något år.
Jag har också köpt mig ett torp, det var vid midsommar för knappt tre år sedan. Egentligen var jag inte alls ute efter något torp, jag var med en kompis och tittade på olika hus. Men så fastnade jag för ett av dom, och eftersom inte han var intresserad så slog jag till. Det hade också stått tomt i bra många år, men taket hade läckt in så det runnit vatten i innertaket och rakt ner i timmerstommen. Stugan var praktiskt taget fallfärdig, så jag rev den till slut och eldade upp planka för planka. Just nu håller jag på att bygga nytt.
Glas hittar jag också, i stora mängder och det mesta inom tio meter från huset eller platsen där ett annat hus tidigare stått. Men det värsta var högen med oljefilter jag hittade på ett ställe. Någon har tydligen staplat alla gamla oljefilter på en och samma plats bakom en ek, det var omkring femtio stycken äckliga oljiga och rostiga oljefilter där. Eken verkade dock inte bry sig det minsta.
I det som varit trädgård finns det idag mest spirea, den har tagit över helt. När jag började röja hittade jag jordbruksredskap dolda i snåren, det ger lite uppfattning om hur mycket det är...