Jag har inte köpt mig något torp, men väl en gammal "bortglömd" gård med mer skräp än det går att förstå..
(Folk var heeeelt dumma i huvudet förr! Helt sjukt hur de betedde sig med skräpet! Hur tänkte de?! "Glödlampor och vapenammunition? -Komkost! Glaskross och konservburkar? -Kompost! Dunkar med miljögifter? -också kompost såklart! Vad annars?"

)
Nu har jag städat bort det mesta (men det är fortfarande jättemycket kvar trots ett års städning..) och ska börja fundera på vad jag vill med min trädgård, hur den ska se ut och allt sånt. Första intrycket var att gården enbart bestod av brännässlor, kirskål, hallon och vinbär (något land eller medvetet planterade växter syntes inte ett spår av), men efter en sommars inspektion av vad som kom upp lite här och var kunde jag lyckligt konstatera att det finns några fina växter i alla fall, och dessa är jag oerhört fäst vid nu!
Bland de saker som jag är absolut mest lycklig över är alla mina krolliljor som visade sig växa lite överallt! (Nu ägnar jag stor tid åt att ängsligt stryka runt dem alla och vakta dem från oförsiktiga människor och framför allt - från den äckliga lilla liljebaggen!!)
Lika lycklig är jag över en urgammal pion och mina fina syren- och liljekonvaljbestånd.
Nu på våren så får jag njuta av vitsippor, blåsippor, scillor, vårkrage, gullvivor och en liten vit anemon(?), och när nu de vackra gamla fruktträden (äpple, päron, plommon, krikon) börjar blomma så blir man nästan yr av all väldoft och vackra blommor!
Men sen finns det förstås otaliga andra växter här också (kan ju inte rabbla upp alla här i den här tråden!) och jag måste erkänna att jag tycker om de allra flesta (dock inte alla) av dem, även sånt som andra riktigt hatar..
Tex kirskålen har jag totalt förlikat mig med. Den finns i sånt överflöd här att jag aldrig någonsin skulle kunna vinna ett krig mot den utan har valt att älska den från första stund och betrakta den som vacker och synnerligen "lättskött"!
Maskrosor kan jag inte förstå att folk hatar så, de är ju vackra när de lyser upp gräsmattan med sina gula blommor! Det blir mer liv i det på så vis, en närmast "steril" grön yta med enbart gräs skulle inte vara samma sak.. Det blir så fint med alla små olika växter som dyker upp; gullvivor, förgätmigej, maskros, smultron.. Nej, gräsmattan skulle inte vara densamma utan allt "ogräs"!
Dock är jag väl inte lika förtjust i brännässlor men det är inte ett utseenderelaterat hat utan handlar enbart om att de försöker skada mig så fort jag kommer i närheten och då ska de bort!!
Hoyor, Uteväxter, Norsk skogkatt, Marsvin (Lunkarya), Grön Påfågel, Blå Påfågel (natur, vit, svartvingad och brokig), Temmincks Tragopan, Kungsfasan, Diamantfasan, Guldfasan (natur och gul), Tofsduva, Skrattduva, Diamantduva, Påfågelduva, Dvärgsilkeshöns, Dvärgfönix, Dvärgmes.