Jag hyrde ett gammalt torp med anor från 1600-talet under 3 säsonger. Jag fick också upp en massa glas när jag grävde, och fick två förklaringar till det. Dels hade huset och trädgården fungerat som nöjeslokal under någon period, dels använde man förr ofta diverse skräp som fyllnadsmaterial och med tiden vandrar det upp i jordlagren.
Nu är det flera år sen men jag minns särskilt oreganon som fanns överallt! och "fjärilsmolnet" som låg över trädgården när den blommade. Doften av oregano kom även när man klippte gräset

Pioner, dagliljor, syréner, pimpinellrosor, ormbunkar, toppklocka, akleja, lupiner, liljekonvaljer, såpnejlika, massor av smålökar som porslinshyacint, scilla och vårstjärna. Hallon och rabarber i kolossala mängder. Och en ynklig krusbärsbuske som gav 5-10 bär om året...
Men också humle som höll på att riva panelen och lyfta på takpannor. Höstaster som verkade vilja ta över helt. Asksly (fröplantor från en gigantisk ask i närheten) var ett helsike att bli av med.
Lycka till med era torp och glöm inte att se ut vilka träd hängmattorna ska fästas i!
Redigerat av Ingrid Zon3: 08-05-2009, 21:32