Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Reser bort!, Hur optimera för småttingarnas komfort?
          echo
          Inlägg 22-05-2004, 08:38
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem nr: 3 655

sad.gif Reser bort i en vecka nu! Hur ska de stackars nyutflyttade gröna vännerna bäst klara sig? Jag har en hel del småttingar, kanske jag ska plantera de i större krukor som håller fukten längre? JA, jag ska fixa nån som kan komma och se till dem, men vill gärna underlätta så mycket som möjligt. Tips och råd!

--------------------
          Ingenting är omöjligt, bara mer eller mindre tidskrävande

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          grodchen
          Inlägg 23-05-2004, 15:53
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem nr: 3 679

Ja det där med att resa från sina växter är ett bestyr! Jag har testat lite olika varianter:

Bevattningstrådar:
          Funkar bra för det mesta. Ibland så rinner inte vattnet fr bevattningskärlet till växten som det ska. Förmodligen beror det på att jag slarvat med att lägga trådarna i blöt ( det är plastinklädda bommullstrådar köpta i blomsteraffär)

Ta bort från solen:
          Låt hellre plantorna stå långt in i rummet än att de står och torkar i solen.

Sätta i vatten:
          Man placerar blommorna i stora kärl med vatten. Se bara till att höja upp krukan från underlaget! Annars blir det för mycket och rötterna ruttnar. F.ö mår växterna bra av att stå så jämt. Vår inomhusluft är för torr för både oss och växterna egentligen. Som kärl kan man ta stora plastbyttor, hinkar, vasken, ... För att få upp växterna kan man använda uppochnervända tallrikar, stenar, ....
          Leca-kulor i botten är också bra. De ger en bättre yta för vattnet att avdunsta från desutom!

Vattna igenom
          Naturligtvis ser man till att sista vattningen är rejäl!

Med en kombination av ovanstående har jag lämnat mina bäbisar i två veckor och såvitt jag minns så klarade sig samtliga!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 01:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon