Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Sätta potatis i Älvsbyn/Vistträsk?, Helt okunnig behöver hjälp om potatis odling.
          Potatis Tjollan
          Inlägg 10-05-2009, 19:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 23 149

Hej!

Har googlat för att finna råd men blev inte klokare. Jag har noll koll på odling men har fått en sånt lust att odla egen potatis. Bor i Vistträsk utan för Älvsbyn o Norrbotten och funderar hur gör jag och när ska jag börja trycka ner potatisarna i jorden?
          Dom flesta råd jag har hittat gäller odlingar i södra delar och närmaste jag hittat är Umeå och det skiljer 30 mil mellan Umeå och Vistträsk.

Råd och tips emotages tacksamt!

Redigerat av Potatis Tjollan: 10-05-2009, 19:42

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          fruktis
          Inlägg 10-05-2009, 19:59
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 18 492

Potatis är väldigt känslig för frost!

Mitt bästa tips till dig är att odla direkt i jordsäck eller i hink och ställa det i tvättstugan eller annat utrymme i ditt hus! På det viset kan du odla nöär du vill.

Själv satte jag potatis i början av mars och mina säckar står i begrepp att blomma nu när som helst! odlar du i hink år det väldigt enkelt att flytta ut och in hinkarna beroende på vädret.

Ett tips till som, kan vara värt att testa kan ju vara att anlägga en varmbänk, men då finns nog risken att det blir för mycket näring. potatisen riskerar då bli väldigt blöt och dålig i smaken..

men det kan ju vara kul att prova. Kanske de funkar att anlägga varmbänk och heltg enkelt ställa hinkar med jord i den, på så sätt kommer man ju åt värmen men slipper näringen.. nån som testat?

lycka till!!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-10-2025, 11:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon