CITAT (gavagai @ 10-05-2009, 10:00)

Har aldrig riktigt hört talas om att folk skulle ha fått sin skörd förstörd av dålig sättpotatis förut, när man alltid satte om sin egen potatis.
Har du hört talas om potatiskatastrofen på Irland för ca 150 år sedan? Det blev en missväxt på all potatisodling så folket nästan svalt ihjäl. Till stor del var denna missväxt resultat av potatisbladmögel och brunröta som i sin tur berodde på att man inte hade kunskaper om växelbruk och smittspridning via jorden. Vad jag menar är att det har inte alltid gått bra att ta sin egen sättpotatis. Det finns koloniområden som drabbats av "potatissjukan", jorden är smittad med så mycket virus och annat som gillar potatis att man inte längre kan odla potatis där.
Problemet är att OM man får in sjukdomar, och det syns inte alltid på knölen om den är frisk, så kan man hamna i en situation där man måste avstå potatisodling helt och hållet under många år framåt därför att jorden blivit smittbärare. Potatis är egentligen en växt från höga höjder och blir extra känslig när den odlas på andra ställen. Det är lättare att få fram virusfri potatis i Norrland tex.
Men naturligtvis går det många gånger bra också, fast problemen kan komma smygande. Själv köper jag alltid kontrollerat utsäde och tycker det är värt pengarna och veta att jag i allafall har bättre möjlighet att slippa potatissjukdomar. Men ingenting är ju 100%, åt något håll.