Jag skrev "inhemsk" inom citationstecken för att jag menade potatis från min egen kolonilott, men det var ju förstås otydligt.
Jo, jag har hört talas om den stora hungersnöden på Irland. Jag tänkta bara inte på att det kunde bero på att de inte köpte kontrollerad sättpotatis. ;-)
Någon skrev att sättpotatis var behandlad mot bladmögel. Det var därför jag skrev "behandlad", men det kanske var fel då.
Hmm, verkar i alla fall finnas olika bud. Enligt det sista inlägget skulle det väl t.o.m. vara bättre med potatis från matbutiken, eller hur? eftersom den ändå besprutas rätt mycket mot sjukdomar medan min potatis inte besprutas alls.
Kom gärna med flera kommentarer! Eftersom jag har en odlingslott ska jag också höra med styrelsen där vad de tycker och tänker, eftersom det tydligen kan få konsekvenser för hela området. Dessvärre skulle jag tro att det säkert redan finns odlare där som sätter ner potatis direkt från affären. Jag tror att vi är ca 250 odlare och de 250 har mycket varierande kunskaper.
Kan någon förresten ändå ge lite tips om vad man ska kolla efter som kan tyda på sjukdom. Tydligen kan ju även den kontrollerade vara smittad...
|