Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kan man ta egen potatis till sättpotatis?
          gavagai
          Inlägg 10-05-2009, 09:00
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 41
          Medlem nr: 18 698

Jag har förstått att man ska köpa sättpotatis istället för att sätta potatis från affären, detta för att förhindra sjukdomar. Innebär det alltså att sättpotatisen är behandlad/besprutad på något särskilt sätt? och jag antar att det då också är lika stor risk för sjukdomar om jag tar egen potatis från i år och sätter nästa år? Skulle ju vara lite kul om man blev så att säga självförsörjande som potatisodlare och kunde föra vidare potatis från ett år till ett annat. Hur stor risk är det egentligen för sjukdomar? vilka sjukdomar? och hur yttrar de sig? Har aldrig riktigt hört talas om att folk skulle ha fått sin skörd förstörd av dålig sättpotatis förut, när man alltid satte om sin egen potatis.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 11-05-2009, 08:11
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Man kan inte se alla skadegörare med ögona, det finns en risk att man får svampsjukdomar eller cystnematoder från potatisen i matbutiken. En "normalodlad" potatis i matbutiken sprutas ca 15-20ggr under en säsong för att hålla sjukdomsangreppen nere (Är man enbart potatisodlare har man oftast inget växelbruk), men det tar ju inte bort allt, och några svampsporer eller lite nematoder på potatisen är ju inget man ser med ögat.

Ofta odlas sättpotatisen i norr för där finns inte lika mycket skadegörare (tack vara de lite kallare vintrarna).

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Tulipanaros
          Inlägg 11-05-2009, 08:38
          Länk hit: #3

Gäster

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 11-05-2009, 09:11) *
          Man kan inte se alla skadegörare med ögona, det finns en risk att man får svampsjukdomar eller cystnematoder från potatisen i matbutiken. En "normalodlad" potatis i matbutiken sprutas ca 15-20ggr under en säsong för att hålla sjukdomsangreppen nere (Är man enbart potatisodlare har man oftast inget växelbruk), men det tar ju inte bort allt, och några svampsporer eller lite nematoder på potatisen är ju inget man ser med ögat.

Håller med om det här! Men jag är rätt säker på att Åsa INTE menar att besprutad affärspotatis därför är bättre!! Besprutningen kan däremot dölja sjukdomar som potatisen sedan ändå tar med sig till din jord. En eko-odlare måste på ett helt annat sätt se till att potatisen håller sig frisk -- odla friskare sorter, använda växelbruk, etc. Eko-potatisen är alltså (förhoppningsvis) frisk på riktigt, den besprutade bara ser frisk ut (om man hårdrar det).

Citera
          gavagai
          Inlägg 11-05-2009, 09:26
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 41
          Medlem nr: 18 698

CITAT (Tulipanaros @ 11-05-2009, 09:38) *
          Håller med om det här! Men jag är rätt säker på att Åsa INTE menar att besprutad affärspotatis därför är bättre!! Besprutningen kan däremot dölja sjukdomar som potatisen sedan ändå tar med sig till din jord. En eko-odlare måste på ett helt annat sätt se till att potatisen håller sig frisk -- odla friskare sorter, använda växelbruk, etc. Eko-potatisen är alltså (förhoppningsvis) frisk på riktigt, den besprutade bara ser frisk ut (om man hårdrar det).

Ja, jag tänkte också så andra gången jag läste igenom det. Jag har köpt alla möjliga sorters sättpotatis nu för att få lite variation, så jag vet inte hur friska de olika sorterna är. Växelbruk kan jag ju ordna, då jag inte odlar så mycket potatis och kan använda olika delar av lotten (om det räcker?). Svårt det här. Tar gärna emot fler tankar.

...och som sagt, vad ska man titta efter för att se om de är friska/sjuka?

Citera

Inlägg i den här tråden
          gavagai   Kan man ta egen potatis till sättpotatis?   10-05-2009, 09:00
          Tulipanaros   Egen potatis är idealisk som utsäde -- se till att...   10-05-2009, 09:11
          gavagai   Aha, så det är så att det enda man ska akta sig fö...   10-05-2009, 21:33
          Tulipanaros   Aha, så det är så att det enda man ska akta sig fö...   11-05-2009, 07:22
          *Stintan*   Vad menar du med behandlad. Mig veterligen behandl...   10-05-2009, 21:47
          Eva 33c   Har aldrig riktigt hört talas om att folk skulle h...   10-05-2009, 22:37
          Tulipanaros   Man kan inte se alla skadegörare med ögona, det fi...   11-05-2009, 08:38
          gavagai   Jag skrev "inhemsk" inom citationstecken...   11-05-2009, 08:31
          Eva 33c   Jo, jag har hört talas om den stora hungersnöden p...   11-05-2009, 11:06
          gavagai   Nej, de hade ju knappast något val. Vad jag menar ...   11-05-2009, 11:39
          Tulipanaros   SMAK har bilder på potatisskador: http://www.smak....   11-05-2009, 10:06
          *Stintan*   Sen kanske man vill ha lite andra sorter än den va...   11-05-2009, 22:19
          gavagai   Sen kanske man vill ha lite andra sorter än den va...   12-05-2009, 15:32
          GunnellF   Potatis ska man helst ha ett växelbruk över minst ...   12-05-2009, 15:57
          gavagai   Potatis ska man helst ha ett växelbruk över minst ...   19-05-2009, 07:00

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 21:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon