Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Spara eller slänga - bolmört och liljor?, Har fått ta över kolonilott, behöver tips
          Vanad1s
          Inlägg 11-05-2009, 17:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 23 185

Hej,

Jag har fått ta över en kolonilott på 60 kvadratmeter, Där växer en del buskar och perenner som jag ska spara (ev flytta några), t ex hallon, björnbär, vinbär, blåklint, pion, syren med flera,

Det finns också liljor som redan nu är angripna av liljebaggar, Liljor är inte mina stora favoriter och jag har ingen större lust att klämma liljebaggar,,, bladlöss och sniglar må så vara men det bär mig emot att döda skalbaggar som ser ut som små konstverk, Fast om jag behåller liljorna börjar jag nog hata dem som alla andra :-D Frågan är: kommer liljebaggarna bara att äta upp något annat i stället? Spara eller kasta?

Har också fått ta över en frodig bolmört, Den är i och för sig intressant men med en liten son på åtta månader känns det läskigt att ha något dödligt giftigt, Jag kan ju passa honom så att inget händer men man vet ju aldrig, Spara eller kasta?

Så är det hallonsnåret, Växer meterhöga fina skott, jag har rensat och även hittat skott där jag inte vill ha dem, Går det bra att flytta dessa? Eller är det enklast att ta bort dem?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Aqvakul
          Inlägg 11-05-2009, 17:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Jag hade tagit bort bolmörten. Det går inte attundvika allt giftigt i en trädgård, men den är lite väl farlig i min smak.
          Liljebaggarna är väl artspecifika, men jag är inte alldeles säker.
          Hallon är väldigt svårt att utrota. Även om man tror att man grävt upp allt, så brukar det dyka upp igen. De går naturligtvis att flytta, ofta är det dock svårt att få med tillräckligt av rötterna. De som du har på "rätt ställe" kommer ju att sprida sig, om du nu vill ha fler.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-06-2025, 20:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon