Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad är detta, ohyra ?, på min balkongros
          Ålgryte
          Inlägg 10-05-2009, 14:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 597
          Medlem nr: 16 230

Jag har bekymmer med min balkongros...
          Förra året blev bladen uppätna och såg ut som genombruten spets. crazy.gif

Därför har jag redan sprutat på årets första gröna bladlöss men idag hittade jag dessa mjuka ansamlingar fear.gif

Är de godartade bon eller ska jag pilla bort dem?
          Bifogad fil  2009_05_10_07.jpg ( 55.58k ) Antal nedladdningar: 58
          Bifogad fil  2009_05_10_08.jpg ( 53.34k ) Antal nedladdningar: 56
          Bifogad fil  Ohyra.jpg ( 453.68k ) Antal nedladdningar: 88

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Ålgryte
          Inlägg 11-05-2009, 16:45
          Länk hit: #2

Medlem

Jag har fått tipset i rosforumet att det kan vara rotkräfta ! fear.gif

Rosen visar inga tecken på sjukdom just nu. Bladen är gröna och friska än så länge. Ser dock inga knoppar ännu.

Jag hittade på denna sida liknande bilder

-cry-.gif-cry-.gif-cry-.gif-cry-.gif

Citera
          GunnellF
          Inlägg 11-05-2009, 17:13
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 914
          Medlem nr: 22 185

CITAT (Ålgryte @ 11-05-2009, 17:45) *
          Jag har fått tipset i rosforumet att det kan vara rotkräfta ! fear.gif

Rosen visar inga tecken på sjukdom just nu. Bladen är gröna och friska än så länge. Ser dock inga knoppar ännu.

Jag hittade på denna sida liknande bilder

-cry-.gif-cry-.gif-cry-.gif-cry-.gif

Rotkräfta (bakteriesjukdom) bildas på rötter och rothals och dessutom är svulsterna blomkålsliknande dvs skrovliga, så det stämmer inte alls.

Du kan väl skära av en stjälk där det sitter eller har suttit en av "utväxterna" och se om själken är påverkad på nåt vis. Fota gärna och lägg in här.

--------------------
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt!
          Min hemsida

Citera
          Ålgryte
          Inlägg 11-05-2009, 17:58
          Länk hit: #4

Medlem

Igår skrapade jag bort 2 av "russinen" Bifogad fil  Russin.jpg ( 123.9k ) Antal nedladdningar: 51
          och sprutade ytan där de suttit med ansiktsvatten giggle.gif (Hade inget annat spritaktigt jag ville offra innocent.gif )

Det ser inte ut som om grenen/stammen har tagit skada av "russinet" och avvaktar med att skära av den.

Däremot läste jag på sidan om Bacterial Crown Gall att bladen får bruna fläckar, blir gula och faller av. Det stämmer på min ros unsure.gif

P.S Är det OK att diskutera mina "russin" i 2 olika trådar?

Citera
          GunnellF
          Inlägg 11-05-2009, 18:19
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (Ålgryte @ 11-05-2009, 18:58) *
          Igår skrapade jag bort 2 av "russinen" Bifogad fil  Russin.jpg ( 123.9k ) Antal nedladdningar: 51
          och sprutade ytan där de suttit med ansiktsvatten giggle.gif (Hade inget annat spritaktigt jag ville offra innocent.gif )

Det ser inte ut som om grenen/stammen har tagit skada av "russinet" och avvaktar med att skära av den.

Däremot läste jag på sidan om Bacterial Crown Gall att bladen får bruna fläckar, blir gula och faller av. Det stämmer på min ros unsure.gif
          P.S Är det OK att diskutera mina "russin" i 2 olika trådar?

Jag har läst på om Gallkvalster i min lilla "bibel" (Trädgårdens Växtskydd). Enligt texten kan gallkvalster framkalla bl a gallbildningar som är vårtlika och svampartade ansvällningar. Det stämmer väl på din ros?

Gallkvalster är alltså en typ av spindeldjur liknande spinn, men mycket små - endast 0,2 mm långa. De flesta arter av gallkvalster övervintrar inne i knoppar eller mellan knoppfjäll.

Bekämpning: besprutning efter knoppsprickningen med ex spinnkvalsterpreparat.

Har du rosen i en kruka kan du köpa Provadopinnar och sticka i jorden - det är det absolut mest effektiva och då behöver du inte tänka på knoppsprickningen heller, eftersom växten suger upp det verksamma medlet i hela systemet och kvalstren suger i sig det. Sprit hjälper INTE!

--------------------
          Min hemsida

Citera
          Ålgryte
          Inlägg 11-05-2009, 18:32
          Länk hit: #6

Medlem

thanks.gif Tack Gunnel för ditt engagemang!

Skönt om det går att bota min ros utan större ingrepp. Idag har jag skrapat bort det 3 russinet också. Även det var "gräddigt" inuti.
          Vid förstoring av sista fotot kan jag urskilja glasartade gryn... Kvalsterägg??

Citera
          GunnellF
          Inlägg 11-05-2009, 18:43
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Ålgryte @ 11-05-2009, 19:32) *
          thanks.gif Tack Gunnel för ditt engagemang!

Skönt om det går att bota min ros utan större ingrepp. Idag har jag skrapat bort det 3 russinet också. Även det var "gräddigt" inuti.
          Vid förstoring av sista fotot kan jag urskilja glasartade gryn... Kvalsterägg??

Vassego! rolleyes.gif
          Kvalster lägger ju ägg så helt omöjligt är det ju inte att det kan vara det i "russinet". De är ju väldigt små, eller hur? Grynen alltså... Kvalstren ser inte ut som andra kvalster: de är långsträckta, har mångledad kropp och endast två benpar. Ser mer ut som en liten mask. Ta ett förstoringsglas och kolla om du kan se nåt kryp.

Varför det är viktigt att veta vad det handlar om är just för bekämpningen. Man måste alltså använda rätt medel till rätt angrepp. Provado tar den mesta ohyran som är sugande - tror att det finns en variant av Provado som är extra anpassad mot spinn dvs kvalster, så kolla när du handlar. Det är absolut värt varenda krona att köpa rätt preparat och jag VET att Provado funkar! tummenupp.gif

--------------------
          Min hemsida

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 06:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon