Jag vet inte om dessa klarar zon 7, men dessa tycker jag ger - mycket blom och fägring för pengarna - 99% chans att lyckas, kan stoppas rätt ner i jorden också på nyschaktade tomter - lätta att plocka frö ifrån och nästa år odla igen:
krasse ringblomma solros blålin (köp linfrö i mataffären och du har en hel äng som frösår sig lite lätt)
För förkultivering inne i köket e tid innan utplantering, som sedan är lätta att föröka genom eget frö: aquileja stormhatt gullviva stockros Av varje blomma får man minst lika mycket som i 1 fröpåse i affären.
vårlökar; botaniska tulpaner, narcisser, påskliljor, scilla, hyacint m fl - några sprider sig själva relativt snabbt, andra kan man hjälpa att sprida genom att dela på lökarna
vackra gräs: när man ser ett vackert, högt böljande gräs i vilt tillstånd kan man ta en rugge och lägga på ett bart ställe på tomten. Smula över lite av den befintliga jorden och vattna. Gräsfrö som plockas från samma område har en härlig tendens att vilja gro.
Som billig intressant växt för den nyanlagda, nakna trädgården där allting är "på gång" tycker jag havre är. Som ett vackert blågräs står den fint i rabatten mot de övriga enstaka blommor man har råd och tid med första säsongen.
Om jag började från noll skulle jag första året satsa pengarna på ett eller ett par träd och kanske en buske, som tar lite mer tid på sig att växa upp. Är också ett bra sätt att "fira" att trädgården äntligen är på gång!
--------------------
|