CITAT (Gossen Ruda @ 11-05-2009, 22:06)

Trist om boet förstörs innan samhället är klart. Jag misstänker att det är Hushumlor, dom brukar bygga på såna ställen. Dom har brunröd mellankropp och vit bakkroppsspets. Just nu har den ensamma honon fått hjälp av dom första små arbetarna, det sker ungefär vid äppleblomstid för denna arten. Sen växer samhället för att ungefär vid skiftet juni-juli börja producera könsdjur. Hur många dom blir vet jag inte, kanske något eller några hundratal. Skulle boet förstöras blir dom nog inte särsklit aggressiva, dom sitter nog mest och gråter.
Jag ser att Myosotis förslår att flytta boet. Det är nog ganska svårt för att inte säga omöjligt i detta fall. Husflytt?

Hushumlor stämmer bra med färgerna.
Vi har sett ett par stora (eller kanske en och samma) exemplar, 3-4cm, och några riktigt små, en tredjedel av de stora kanske. Trodde att de små var ynglingar då de liksom har svårt att landa på väggen för att krypa in. Lite som vingliga bebisar.
Hur stora blir bona?
Byggs de upp som getingbon eller hur ser de ut?
När under boets livscykel hade varit den bästa perioden att flytta på det? Jag tänker då för humlornas skull, och för hanterbarhetens skull så att säga.
Vart flyttar man ett sådant här bo till, alltså vilken typ av plats hade varit bra?
Vi bor ju på landet med skogen runt hörnet.