CITAT (Copycat @ 22-05-2004, 20:07)
kan du, Andersen, tala om för mig (utan en massa saxat och länkat) med egna ord, HUR påverkar det flyttfåglarna vad jag gör på mina 30 kvm.? Grodlivet är många kilometer från mitt hem, så det bör inte påverkas. Mitt egenhändiga myrmedel skulle i så fall vara betydligt mer skadligt för miljön. Men tycker man att det är fruktansvärt obehagligt med myror runt fötterna så, nöden har ingen lag. Jag tar helt sonika tändvätska och sprutar på för fullt och tuttar på. Jag anser mig vara en mycket större miljöbov då. Det är många med mig som testat denna metod, med stor framgång.
Det är just det där jag blir så trött på: Jag, jag, jag. Hur just du påverkar miljön med dina 30kvm är kanske marginellt men nu är ju inte du den enda med 30 kvm att odla på. Tänk om alla tillämpade dina principer.
Jag blir alltid förundrad över denna vägra att se sig själv som en del av det stora hela och oförmågan att se sin roll i påverkan av miljöförstöringen.
Att kunna köpa gifter helt fritt utan någon som helst kontroll låter som en mardröm tycker jag, att man på något sätt skulle lära sig att använda dem "säkert" är ju ett helt bissart påstående: gifter är aldrig säkra! De försvinner aldrig!
Att du eldar upp myror...

what can I say. Avancerat djurplågeri kanske?
Sen, angående din referens till att svenskar åker ner till sydligare länder och super skallen av sig.. Det har, i mina ögon, inget med svenska alkoholpolitik att göra, det beror på att en del inte har mognat i samma takt som andra och utvecklat normala gränser som vuxna, det är samma människor som superskallen av sig varje helg här hemma.
Jag kan, trots att jag är uppvuxen i detta "förmyndarsamhälle" kontrollera mitt alkholintag även om jag hamnar i miljöer där reglerna ser annorlunda ut, det kallas självkontroll och är rätt nyttigt i många olika situationer.
Du beskriver svenskar som en samling vilejlösa klumpar som bara gör vad omgivningen säger åt oss, ditt resonemang bevisar ju snarare att svenskar behöver starkare regler eftersom vi engligt dig inte kan kontrollera oss.