Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Zon VIII, Vad växer här?
          kirunatrollet
          Inlägg 12-05-2009, 14:43
          Länk hit: #1

Gäster

Hej!

Jag är helt ny här på forumet - och dessutom helt ny på att själv ta ansvar för en miniträdgård i zon VIII dvs Kiruna!

Vad växer bra här? wacko.gif

Jag behöver en häck samt några roser - det var drömmen - kan den bli sann?
          Där jag växte upp (Zon III-IV) hade vi i vår trädgård thuja-häck och blodröda stora rosor, men inser ju att det inte går här uppe, eller?! confused.gif

Har sökt på detta forum o även runt om på nätet, men det är svårt att hitta några vettiga svar!

Som sagt var - helt ny på detta och vet inte ens vad jag ska börja fråga om?!

Tacksam för svar! blomma.gif
          //Trollet, Kiruna

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          kirunatrollet
          Inlägg 12-05-2009, 15:52
          Länk hit: #2

Gäster

Whaoow - har nu gått igenom alla hittills inkomna svar - jösses va ni kan! =)

Det finns ju ganska mycket att välja på om man bara har kunskap - ska läsa in mig på era tips. Har en god vän här uppe som jag tror kan lite om plantor å sånt också.

Måste ju kolla upp lite jordtypen här å så...

*hela huvudet fullt av tips o idéer* g.gif

Har iaf insett att eftersom vi har en kort men väldigt intensiv sommar så ska jag i år förbereda - ta bort sånt som växer som ogräs här nu, fixa gräsmattan som är full med mossa, klippa befintlig häck (som ser ut som 7 svåra sorger o bedrövelser - som jag eg inte tror alls trivs i detta klimat!), starta kompost...

Sen ska jag läsa på vad jag ska grunda med och sen kolla in bra plantor till hösten (om de ska planteras då) eller till nästa vår... Jag vill att det ska bli ett fint resultat och jag har tid att vänta och grunda ordentligt...

Det måste ju finnas någon växt-bok för denna zon? Nån som kan tipsa?

Tack så otroligt mycket! thanks.gif

//Trollet, Kiruna

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 05:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon