CITAT (Copycat @ 24-05-2004, 10:04)
Selektivt hörande (man hör det man VILL höra) har jag hört talas om , men selektivt fattande, det var nytt. Om du vill fatta det så att Svenskarna är viljelösa så är det upp till dig. Jag sa egentligen tvärt om, låt Svenskarna få handla sin sprit där dom vill (på mataffären). Det är denna överförmyndarmentaliteten som gör att Svenskarna super som dom gör när dom kommer utomlands. Just det att det är så nytt att kunna gå in i en kiosk och köpa en flaska vin. Om vi hade det likadant i Sverige så skulle Svenskarna bete sig bättre när dom är på semester, och inte behöva ett par dagar extra semester för att nyktra till.Det är lätt för er miljörättsaktivister att ge er på "den lilla människan" istället för att gå på dom VERKLIGA miljöbovarna. Nä, fortsätt bara , sparka på dom små. Skit i fabrikerna, det går ändå inte att ändra på, ge er på små trädgårdsodlare istället. Vad tror ni att vi gör? Gödslar med Round up? Nä skärp till er.
Vaddå selektivt förstående? Jag läste ditt inlägg och tolkade det utifrån det du skrev....
Det är INTE svenska lagar som gör att vissa beter sig som svin på semester, det är bristande kontroll hos dessa individer och det är samma människor som super sig redlösa hemma en lördagkväll.
Jag anser inte att svenskar är viljelösa det är du som verkar anse det genom att påstå att svenskar på något sätt skulle drivas till superier pga att det är andra lagar hemma.
Är man så barnslig att man måste köpa en flaska vin bara för att den säljs i en mataffär så borde man kanske se över sina alkoholvanor. Merparten av svenskar klarar det, det är en liten del som inte kan det och det är pga dem som vi har de regler vi har i Sverige, inte tvärtom.
Förresten: hur vet du vad vi "miljörättsaktivister" (är jag en sån nu också?) gör och inte gör? Jag kanske är ute med GreenPeace båtar varje ledig stund och attackerar tankers.
Inte för att jag gör det

men jag gör mycket annat för att få stora företag och miljöbovar att ändra sig. Det är inte lite fräckt av dig att påstå något annat.
Jag "attackerar" inte småodlare, bara folk som inte har vett att se sin egen roll i det stora hela, typ: "det spelar väl ingen roll om det bara är jag som gör så", det är tur att inte fler resonerar så för då skulle det verkligen gå utför snabbare.
Fattar inte resonemangen att "stora miljöbovar gör ju så, då spelar det väl ingen roll om jag gör det" och "hacka inte på mig, det finns de som är värre".
Skärp till dig själv och ta och öppna en tidning, läs en forskarrapport om miljöförstöring eller gå till närmsta bibliotek och läs en bok om miljögifter...
Förövrigt kan jag rekomendera följande böcker: "This Other Eden" (Ben Elton), "Oryx & Crake" (Margret Atwood) och "Stark" (Ben Elton igen)
Skönlitteratur, ja, men tänkvärt....