CITAT (*Ulrica* @ 16-05-2009, 19:19)

Men först vill jag säga att vi fick in totalt 800:- på försäljaravgifter. Mitt förslag är att 400:- av dessa går till Bruksongar som har betalat hela annonsen (drygt 1000:-) och har kopierat upp affischer. Restrerande 400:- föreslår jag att vi sparar till nästa år och använder till marknadsföring då. Tycker ni att det är ok?
Min utvärdering samt förslag till nästa gång:
Jag hade ett intressant samtal med våra besökare från STA Halland. De berättade hur det går till på deras marknader och det var särskilt en sak som jag fastnade för som jag tycker vi ska införa nästa år. Om möjligt spärrar de av området och öppnar inte för besökare förrän vid det tidslag marknaden börjar. På så sätt har alla samma chans på rariteterna och det blir lite mer jippo av öppningen. En halvtimme före utsatt tid får säljarna själva köpa av varandra.
Fördelningen av pengarna tycker jag låter jättebra! Även att spärra av så vi får packa upp i lugn och ro och får tid att titta på varandras grejer.
Tre timmar är nog lagom långt, efter klockan två var det ju nästan tomt på kunder. Mitten av maj, precis som i år är nog också jätterätt.
Fast resten känns inte lika självklart. Det är så lätt att vara entusiastisk och vilja så mycket nu efteråt när det har gått så himla bra, men lite grann av charmen med det opretantiösa försvinner. Backluckeloppis där vi fyller bilen och träffas och säljer av vårt överskott. Så enkelt och så roligt. Fast det kanske inte är tillräckligt i sig, vi behöver kanske mer grejer för att marknadsföra oss och locka dit människor.
Nu blev vi ju väldigt många säljare men det var ju först de sista veckorna det blev klart att vi skulle bli så många. Det är ju ingen hit om vi nästa år planerar massa jippo och när det är två veckor kvar kanske det bara är klart att ett fåtal säljare kommer.
Vi vill ju så mycket och det är ju inte meningen att Ulrica ska göra allt, men hur delar man uppgifterna?
Jag tror inte att vi som en grupp ska BESLUTA om vilka arrangemang vi ska, då blir det lätt att man blir besviken när sedan ingen vill ta ansvar för de olika delarna. Däremot tycker jag att alla ska komma med idéer, men om vi tex ska ha lotteri så gäller det att två stycken tar på sig ansvaret för det på direkten. Två personer där båda har lika stort ansvar. Om man har bara en person så kan ju den personen bli sjuk, därför behövs det två. Om det är för många som delar på ansvaret så brukar det innebära att ingen riktigt tar ansvar för något. Om några vill ta det ansvaret så döper vi lotteriet till exempelvis Pelle och Lottas marknadslotteri och då är det bara de två som bestämmer och sköter lotteriet.
Ulrica, kan vi inte använda gamla marknadshemsidan som mall och bara göra lite ändringar i den?
En syssla kan jag ta mig på direkten och det är säljarnas eget växtlotteri.
Är det någon mer än jag som tycker att det skulle vara trevligt med en kaffe- och pratstund efter marknaden?