CITAT (Gunilla T @ 17-05-2009, 19:11)

Den lilla rebellen som ff finns kvar i mig tycker faktiskt att det är OK! Be mig inte motivera för det kan jag inte. Ungdomar som saknar både kapital och lånemöjligheter och jobb har ju inga möjligheter att skaffa eget boende... bostadsmarknaden är inte intresserad av den sortens kunder.
Den stora vinnaren idag vid nybyggnation är kommunerna. I alla fall i sthlms kommun så får de boende betala svinmkt för marken.
problemet är att om kommunen ej tar in denna vinst så tar "första" ägaren in vinsten vid en vidareförsäljning. Vi hade ju länge den situatuionen att en andraförsäljning av en villa gav mer än en nybyggd, då det var statliga lån.
Skulle vi idag upplåta mark "gratis"/skitbilligt så är det sen nån annan som håvar in pengarna.
I en grannkommun byggde man ungdomsbostäder. max 25 eller 30 år eller nåt sånt. Men de flesta som flyttade in bor kvar där sen minst 15 år. Det fanns inga bostäder för dem att flytta till.
Problemet idag är att många äldre sitter i stora lgh kanske 4 rok, eller i villor, när barnfamiljer skulle vilja ha dessa bostäder. Och dom har inte råd att köpa dem. Det är kapitalism, vad ska kommunen göra?