Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fuchsiastickling
          Ann-Christin Lin...
          Inlägg 24-01-2003, 10:47
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 319
          Medlem nr: 23

Jag har en stickling av fuchsia "Diadem" som har ett hängande växtsätt. Sticklingen har övervintrat i fönsterkarmen. Den är nu cirka 30 cm lång (den har växt hela vintern) och ganska spinkig. Min fråga är nu:

När är det lämpligt att toppa den, och hur långt ner ska jag kapa den?

Kan jag dela det "överblivna" i flera delar och hoppas på att de ska ta sig, eller är det bara toppen som funkar som stickling?

När ska jag ta in äldre exemplar som övervintrat mörkt och svalt?

--------------------
          Hälsar Anki!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa K, zon 1
          Inlägg 24-01-2003, 15:11
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 379
          Medlem nr: 123

Hej

Du kan toppa nu och göra flera sticklingar av den, det kan räcka med ett bladpar men två är nog säkrare, såvida det inte är långt mellan paren, håll bara reda på vad som är upp och ner. Knipsa av ev. blomanlag, de tar bara onödig kraft .

Jag brukar sätta dem i vatten och sedan plantera när de fått lite rötter.

OBS, packa INTE jorden! Fuchsian vill ha lös jord, det räcker med att vattna så packar sig jorden. Alltså, sätt ner sticklingen fyll på jord vattna sedan försiktigt.

Men vänta lite med att ta fram de äldre, det är nu som växterna har det svårast att överleva. Jag har mina i uterummet och har inte gjort något åt dem ännu. Det måste bli mer ljus först.

--------------------

Hälsningar Åsa

,, --^..^-- ,,

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 22:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon