Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp.. Vad är detta för häck?, Jag känner inte igen min häck... gör du?
          AddAnna
          Inlägg 18-05-2009, 10:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 23 402

Jag bor i radhus (hyreslägenhet) och häcken på framsidan är allt annat än tillfredsställande. Den planterades nog när husen byggdes för 30-40 år sedan... :/ och den är full av mossa, döda grenar, delvis murkna delar och ja, inte alls välvårdad.
          Någon som vet vad det är för en växt?
          Bifogad fil  HPIM3051.JPG ( 260.73k ) Antal nedladdningar: 47

Bifogad fil  HPIM3054.JPG ( 289.71k ) Antal nedladdningar: 62

Tips på att få den att leva upp på nytt? "Bara" ta bort dåliga delar (och på så vis ge fler hål i häcken..) eller klippa ner den helt?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          CillaM
          Inlägg 18-05-2009, 11:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Nja, jag tycker det ser ut att vara en aronia, vilken vet jag inte. Ser inte alltför gammal ut men är heller inte underhållen bra. Jag vet inte hur starkt du kan beskära den men det finns andra här som vet. Ger fina blommor och ännu fina frukter som är fina i marmelad, saft mm.

Citera
          GunnellF
          Inlägg 18-05-2009, 11:26
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 914
          Medlem nr: 22 185

CITAT (CillaM @ 18-05-2009, 12:16) *
          Nja, jag tycker det ser ut att vara en aronia, vilken vet jag inte. Ser inte alltför gammal ut men är heller inte underhållen bra. Jag vet inte hur starkt du kan beskära den men det finns andra här som vet. Ger fina blommor och ännu fina frukter som är fina i marmelad, saft mm.

Tror inte det är Aronia. Aronians blommor växer i klasar, inte en och en. Oxbär håller jag med om - tror att det är häckoxbär Cotoneaster lucidus.

Vad jag vet så kan man beskära den hårt men att det är lite tveksamt hur hårt, när det är en gammal häck. Sen är det nog bäst att göra det tidigt på våren innan bladen har visat sig, om man ska göra en hård bekärning alltså.

--------------------
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt!
          Min hemsida

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 23:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon