Det är väl skillnad på anläggningsjord, fyllnadsmassor och uppgrävd jord från tomter? Anläggningsjord är något som företagen tillverkar genom att blanda sand/mull/torv m.m i rätt proportioner. Detta tar de betalt för. Fyllnadsmassor är mest sten/grus för att fylla ut vid tomt/husbyggen och inte att betrakta som jord (i trädgårdssammanhang). Uppgrävd jord från en tomt kanske skulle fungera, men skulle väl i princip kunna bli en blandning av jord och fyllnadsmassor, full med rötter. Svårt att veta exakt vad man får, så det skulle vara otroligt viktigt att verkligen få se jorden innan de kommer och dumpar den på gårdsplanen. För om jag själv grävde upp min trädgård på djupet och gav bort till dig, så skulle du mest få sand och sten uppblandat med en liten andel köpejord är jag rädd
Ett alternativ kan väl vara att köpa väldigt billig planteringsjord/mull från återvinningsstationerna (kan köpas släpvis och lastas av dem). Hur bra jorden från återvinningsstationerna är, är ju en annan fråga. Det är ju kompost eller kompostblandad planteringsjord, och det är inte så illa, men sedan kan det ju finnas aspekter i framställningen av jorden som är mindre bra. Det vet jag inget om riktigt. Som av en händelse har jag startat en tråd i ämnet alldeles nyss då jag själv är nyfiken på 'återvinningsjorden'