CITAT (sway307 @ 19-05-2009, 08:46)

Roligt att så många svarar, Jag bor intill vatten hela vår gård är i princip en stor "stenkista" som dem anlad gräsmatta på så en halvmeter-60 cm under jorden har vi sandjord som dränerar ned till vattennivå. Finns nog ingen risk att rötter på en magnolia söker sig dit dock. Vattnet fryser aldrig över under vintertid då det är ständigt flöde. Kan detta påverka negativt eller positivt, jag hade planerat i ett vindskyddat söderläge , eller ett vindskyddat sydöst läge med en intillliggande brunn, kan brunnen verka negativt elelr positivt till trivseln? Jag har fått för mig att jorden kanske fryser snabbar under vintern men att den tinar fort på våren, eller så håller den sig runt 0 hela året eftersom vattnet i brunnen aldrig fryser.
Rent spontant kan jag tänka att brunnen fungerar litegrann som en jordvärmekulvert och gör att du får lite mindre tjäle i närheten av den. Risken är kanske att den kommer igång väl tidigt på våren, men om man ändå har den inbäddad i vinterväv så har det kanske inte så stor betydelse då man får lämna den kvar tills den kan börja dricka.