CITAT (Fru Frö @ 19-05-2009, 07:25)

Mitt blåregn är planterat i norrort till Sthlm, så då finns det hopp om blommning, det blommade faktiskt i krukan på plantskolan när jag köpte det, men det är klart, då kanske det stod mer skyddat
Skönt att höra att jag inte kan klippa sönder det heller då, eller? - är det först efter den börjat blomma som du klipper "hela tiden", och innan låter du den vara?
Innan blomningen växer den inte så agressivt. Blomknopparna kommer samtidigt som när alla bladknopparna spricker ut på våren. Men efter blomningen då får den liksom spelet och skall erövra hela världen. Då klipper jag varje dag i princip. Bort med all nytillväxt utom ett bladpar. Blir den ändå för stor för sin plats får man beskära på vintern (när man vill kapa i veden, inte bara i den örtartade nytillväxten), dock ej för sent på vintern, eftersom de kan blöda då. Så där runt jultid kan nog vara bra, tror jag.
Ett av blåregnen blev av med alla sina rötter när sorkarna härjade som värst här, men jag lät den stå kvar (den är en Ametyst falls, som sägs blomma på årsveden). Nu har den tydligen lite rötter i allafall, för det kommer några bladknoppar på den i år!
Nu är jag också nyfiken på ytterligare en ny amerikansk variant som sägs blomma två gånger varje år, men den har jag inte införskaffat ännu. Någon som har den och kan berätta?