Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Gulsvart insekt i mina kryddväxter, hjälp (bilder)!
          jenwif
          Inlägg 20-05-2009, 02:08
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 23 462

Köpte nyligen några kryddväxter på Vellingeblomman, har haft dem i köksfönstret där de har frodats och trivts i söderläget. Efter ett tag började dock salvian se tråkig ut, med gråa luddiga blad. Trodde först det var en svampinfektion, men sedan upptäckte jag att plantan var full av små gulsvarta gynnare som jag misstänker vara boven i dramat. De gömmer sig på undersidan av bladen och klamrar fast ordentligt. Tycker de liknar larver vid första anblicken, men de har sex ben som de springer ganska snabbt med när man väl lyckats skaka av dem. Inga vingar. Ca 1 cm långa.

Efter noggrann inspektion visade de sig även ha spridit sig till min citrontimjan, som nu står helt nerklippt i karantän tillsammans med salvian. Basilikan och rosmarinen har de dock låtit bli, tack och lov.

Har sökt i forum och googlat överallt, men kan inte hitta någonstans vad det är för något. Kan ni hjälpa mig?

Bifogad fil  IMG_0006.jpg ( 17.29k ) Antal nedladdningar: 73

Bifogad fil  IMG_0001.jpg ( 33.12k ) Antal nedladdningar: 50

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          JRo
          Inlägg 20-05-2009, 07:08
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem nr: 18 731

Ja, de ser ut som nyckelpigelarver. Jag tror inte att de är ansvariga för att kryddorna ser ut som de gör, jag tycker det ser ut som om de börjat mögla...

--------------------
          750 kvm villaträdgård i Mölndal (zon 2) och torp med obegränsade odlingsmöjligheter.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 02:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon