Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kopparspik, Hur funkar det egentligen?
          Lando
          Inlägg 16-05-2009, 18:27
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 22 360

Trodde att jag visste något om träd och trädvård etc. men detta med kopparspik för att ta död på ett träd är något jag aldrig hört om tidigare. Hur går det till? Det låter ju som ett ganska otrevligt vapen som en granne kan ta till om han eller hon ogillar ens träd crying.gif .
          Måste spiken placeras på ett strategiskt ställe och måste den sitta i en längre tid?
          Vad har kopparen som ger sådana fatala konsekvenser för ett träd??

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Ralf
          Inlägg 18-05-2009, 00:58
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Nån dödade planterade träd i sthlms innerstad för att inte missa sin sjöutsikt när träden växte upp. I stammen hittade man inslaget... men jag minns inte om det var kopparspikar eller något annat

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-05-2009, 07:13
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Ralf @ 18-05-2009, 01:58) *
          Nån dödade planterade träd i sthlms innerstad för att inte missa sin sjöutsikt när träden växte upp. I stammen hittade man inslaget... men jag minns inte om det var kopparspikar eller något annat

Tror att det var Ecoplugg där. Förmodligen effektivare än kopparspikar. Jag har funderat på att göra lite empiriska studier med kopparspikar, spikar är inköpta redan. rolleyes.gif

Tillägg: Beträffande kopparns giftighet. Sahlgrenska sjukhuset har koppartak. Stuprören är kopplade till ett dagvattenavlopp som mynnar i en bäck som rinner genom Botaniska trädgården. Den bäcken är heldöd.

Redigerat av Gossen Ruda: 18-05-2009, 07:22

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Skruttis
          Inlägg 19-05-2009, 07:42
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 659
          Medlem nr: 14 868

CITAT (Gossen Ruda @ 18-05-2009, 08:13) *
          Tror att det var Ecoplugg där. Förmodligen effektivare än kopparspikar. Jag har funderat på att göra lite empiriska studier med kopparspikar, spikar är inköpta redan. rolleyes.gif

Tillägg: Beträffande kopparns giftighet. Sahlgrenska sjukhuset har koppartak. Stuprören är kopplade till ett dagvattenavlopp som mynnar i en bäck som rinner genom Botaniska trädgården. Den bäcken är heldöd.

Vilken bäck gäller det? Är det i den mer vildvuxna delen av parken. Där man går in "bakvägen" från Sahlgrenska?
          Vad har du för källa på de här uppgifterna? Vet Botaniska om det?

Nyfiken i en strut (Skruttis) som snart ska till Botaniska.

--------------------
          Zon 3
          Mina katter är inte bortskämda, jag är bara väldresserad!

Citera
          GME
          Inlägg 20-05-2009, 16:18
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 110
          Medlem nr: 22 685

CITAT (Skruttis @ 19-05-2009, 08:42) *
          Vilken bäck gäller det? Är det i den mer vildvuxna delen av parken. Där man går in "bakvägen" från Sahlgrenska?
          Vad har du för källa på de här uppgifterna? Vet Botaniska om det?

Nyfiken i en strut (Skruttis) som snart ska till Botaniska.

OT kanske....
          Det är nedredelen av vit/blåsipsdalen, bakom husen där de brukar ha svamp identifiering och äppleutsällning på hösten.
          Jo Botaniska vet om detta, som sagt det vart skriverier om detta i GP för några år sedan, det syns väldigt tydligt vart dagvatten avloppet mynnar ut, bäcken e helt steril ned ströms, nu vart det dock 2-3 år sedan jag vart där i den delen senast.

Att obehandlad koppar får användas som konstruktions material är för mig en gåta blink.gif

Citera
          KURT
          Inlägg 20-05-2009, 16:30
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (GME @ 20-05-2009, 17:18) *
          OT kanske....
          Det är nedredelen av vit/blåsipsdalen, bakom husen där de brukar ha svamp identifiering och äppleutsällning på hösten.
          Jo Botaniska vet om detta, som sagt det vart skriverier om detta i GP för några år sedan, det syns väldigt tydligt vart dagvatten avloppet mynnar ut, bäcken e helt steril ned ströms, nu vart det dock 2-3 år sedan jag vart där i den delen senast.

Att obehandlad koppar får användas som konstruktions material är för mig en gåta blink.gif

Vad jag vet så finns det inte och har aldrig funnits någon "behandlad" koppar? Med tiden ärgar den ju, om oxiderna då är så stabila så att det blir mindre läckage då vet jag inte?

Om någon orkar läsa:

http://miljobarometern.stockholm.se/conten...s_koppartak.pdf

Redigerat av KURT: 20-05-2009, 16:35

Citera

Inlägg i den här tråden
          Lando   Kopparspik   16-05-2009, 18:27
          Azur   Jag vet ingenting om hur man använder spiken eller...   16-05-2009, 18:34
          HelenJ   Koppar är giftigt och tar helt enkelt död på träde...   16-05-2009, 18:35
          Lando   Ett exempel på hur giftigt koppar är kan man se på...   16-05-2009, 18:55
          evaisa   intressant, är det verkligen sant eller är det en ...   17-05-2009, 22:40
          HelenJ   intressant, är det verkligen sant eller är det en ...   18-05-2009, 19:51
          Gossen Ruda   Vilken bäck gäller det? Är det i den mer vildvuxna...   19-05-2009, 08:47
          KURT   Har tyvärr inte mer uppgifter, läste om det i GP f...   19-05-2009, 09:09
          Skruttis   OT kanske.... Det är nedredelen av vit/blåsipsdale...   21-05-2009, 07:52
          MariaS   Koppar är ett giftigt ämne, som sprider med hjälp ...   18-05-2009, 19:56
          Skruttis   Tack för svaren! :thanks:   20-05-2009, 07:56
          Gossen Ruda   Jag är försiktig med att gräva i minnet för en del...   20-05-2009, 11:45
          GME   Ja tätnar gör ju den i och för sig efter hand som ...   20-05-2009, 21:45
          Lando   :thanks: Tack för alla svar! Och kul att det ...   25-05-2009, 12:31
          Azur   *Finns det andra metaller man skall vara försiktig...   25-05-2009, 12:45
          Gossen Ruda   För att många träd skjuter hundratals rotskott i å...   26-05-2009, 09:09

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 09:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon