Jag har också katter och bor på landet med grannar dock var av en också har katt.
Den grannen som inte har katt har överenseende med en och annan gratis gödsling i ut byte mot mus fritt

Jag har full förståelse för att det i bostdasgetton blir problem med många katter då de går i sandlåder m.m och där utgöra en santitär oangelägenhet.
Nå det finns som sagt en del tipps att tillgå att mota bort katter från rabbater.
De gillar torr lättgrävdsand med plats för att få ner rumpen

Pinnar kan man ju peta ned så att det inte blir utrymme för rumpen, dock behövs ingen spets upp ! vad är syftet med detta igentilgen ?
Att sätta pinnar med spetsen upp kan skada både djur och den som petar ned dem vid senare tillfälle, helt onödigt !
Citrus skal som smulats och prids ut, vattna ! blöt sand=inget kul, (vitlöks vatten hm.. mina katter gillar vitlök

men de kanske inte är besläktade med vamyrer

)
Sen finns det i handel en rad usch och fy medel
Sen kan man vara lite listig och skapa en liten hörna där man tillåter katten en liten sand hög, kanske lite kattmynta

Skulle det nu vara så att ni bor i område med förmycket katter, prata med kommunen de brukar bestämma vad som gäller inom planlagt område bl.a tillåter de på sina håll inte ved eldning så varför skulle de inte kunna ta beslut om husdjur ?
Kan ju också vara så att en del av dem är "vild katter" som ingen rår över och dom kan kommunen skuta av.