Jag tror att katterna kommer med byten till oss för att visa hur nyttiga de är. Ett visst mått av urval har det ju varit under århundrandena (ärtusenden om vi räknar med egyptierna) där goda jägare var nyttiga, medan dåliga jägare var umbärliga. De olika ljuden för att meddela bytets "status" (död näbbmöss ger bara ett litet "tjoho" medan levande skata kräver ett triumfvrål) - det är väl inte så konstigt? Honorna ger samma ljud ifrån sig när hon kommer med byten till kullen.
Om vi skäller på katter eller piper usch och fy så tolkar vissa katter det som att det bytet inte var gott nog, det är bäst att komma med något större/godare/blodigare/mer levande nästa gång - gärna om en kvart. Medan andra kanske bara tror att deras människor inte förstod vilken fet sork katten bidragit med och visar upp samma byte igen
Sen tror jag att Myosotis teori om att äta där de är tryggast också spelar in. Men eftersom jag var med om åtskilliga nätter på mitt gamla landsställe där byten (bara lätt omtöcknade) serverades i sängen så kan jag bara säga att en viss mån av uppvisning måste finnas, åtminstone hos en del. Prova att berömma dem (måttligt) för att de är duktiga jägare, men säg att ni älskar dem oavsett och skulle uppskatta om de åt upp byten ute.
Sen kanske jag blir lite jobbig nu men: Katten är och förblir ett rovdjur och tycker man det är helt oacceptabelt att den tar in byten så kanske man valt fel sorts husdjur... Prova med nåt som inte jagar nästa gång.