CITAT (Miljoval @ 21-05-2009, 07:23)

Har faktiskt inte kollat in verktyg för att röra om i komposten ännu...
Vad har du för varmkompost nu? ;-)
Nu har jag en kort trädgårds kratta, en sådan där med 5 fingrar som man krafsar i rabbaten med

Som varm kompost har jag idag en sådan här...
komp1.jpg ( 136.4k )
Antal nedladdningar: 20Den har 2 stycken öppningsbara luckor som sitter fast med spännen på sidorna
komp2.jpg ( 195.03k )
Antal nedladdningar: 21Den har invändigt 2 kamrar, en som är aktiv och en som går på efterkompostering e de tänkt.
komp3.jpg ( 153.18k )
Antal nedladdningar: 27När det blir lite i kammaren så tar den genomgående axeln emot och omrörningen hämmas tyvärr
komp4.jpg ( 165.41k )
Antal nedladdningar: 58I den ena öppningen finns en plåt som är skjutbar i sidled vilket gör att man kan tömma en kammare i taget.
En skottkärra går in under och tömningen är smidig.
komp5.jpg ( 131.56k )
Antal nedladdningar: 20Lakvatten som rinner, ser mindre kul ut men men.
Denna fryser för mig på vintrarna jag kanske matar den för dåligt;) 5 cm sluten cellålast som isolering räker tydligen inte.
Regnar in i den gör det, så ett tak över ska det kluras på under sommaren, semmester projekt kanske

Denna finns i en större variant också ska tilläggas, jag är dock inne på att bygga en traditionell fyrkantig historia igen, låg och avlång med vattenfast plywood invändigt så jag kan ösa med skyffel

CITAT (EvaQ @ 21-05-2009, 09:17)

Menar du att man måste ha tillstånd från kommunen för en varmkompost?
/Eva
Bara om du bygger en själv.
De vill förvisa sig om att den är byggd på så vis att djur inte kan ta sig in eller att den på någotvis skulle kunna utgöra en sanitär kattastrof typ

En köpe varmkompost behöver du bara anmäla till kommunen om du vill ha sänkt sopphämtnings avgift, så vitt jag vet