Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kompostbygge, Har beskrivit mitt lilla kompostprojekt...
          Miljoval
          Inlägg 20-05-2009, 21:13
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem nr: 23 484

Hej, är ny här men sökte mycket bra information om komposter för hushålls- och trädgårdavfall i forumet innan jag satte igång med mitt hemmabygge. Jag har lagt upp ett litet reportage här!

Nu skall jag bara fylla i ansäkningshandlingarna för att få den godkänd i min hemmakommun. Någon som har några kommentarer om bygget? Tips på saker jag kan lägga i för att underhålla kompost-"kulturen"?

MVH
          Johan

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          GME
          Inlägg 20-05-2009, 22:15
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 110
          Medlem nr: 22 685

Ser juh riktigt fint ut !

Påminde mycket om den jag byggde för några år sedan.

Några få saker bara att fundera över,
          Beroende på vart man bor och hur bra fart man har på komposten kan 5 cm isolering vara lite i underkant.

Mistaget jag gjorde var att den blev förhög, man behöver röra runt i komposten då och då för luftning och blandning kolla så du kommer åt enkelt med det verktyg du tänker dig att använda till detta och att locket går att ställa upp under tiden smile.gif

Jag är inte helt säker på att takfotsnät i metal räcker för att hålla hungriga gnagare ute när det kniper, nu hade du kycklignät som du vek dubbel om jag förstod det rätt och den är grov nog.

Lycka till med ansökan, bra jobbat smile.gif

Citera
          Miljoval
          Inlägg 21-05-2009, 06:23
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem nr: 23 484

CITAT (GME @ 20-05-2009, 23:15) *
          Mistaget jag gjorde var att den blev förhög, man behöver röra runt i komposten då och då för luftning och blandning kolla så du kommer åt enkelt med det verktyg du tänker dig att använda till detta och att locket går att ställa upp under tiden smile.gif

Har faktiskt inte kollat in verktyg för att röra om i komposten ännu... nåt tips? Om jag måste lyfta av locket får jag inför anån snabblåsning av locket, nu sitter det två enkla skruvar bara...
          CITAT (GME @ 20-05-2009, 23:15) *
          Jag är inte helt säker på att takfotsnät i metal räcker för att hålla hungriga gnagare ute när det kniper, nu hade du kycklignät som du vek dubbel om jag förstod det rätt och den är grov nog.

Lycka till med ansökan, bra jobbat smile.gif

Håller med om takfotsnät, det finns i aluminium och det är ju mjukt som bara den, sedan var det också mycket dyrare än hönsnät som man lägger dubbelt på ett enkelt sätt.

Tack för kommentarerna, kul att bygga eget!
          Vad har du för varmkompost nu? ;-)

Johan

Citera
          GME
          Inlägg 21-05-2009, 08:55
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 110
          Medlem nr: 22 685

CITAT (Miljoval @ 21-05-2009, 07:23) *
          Har faktiskt inte kollat in verktyg för att röra om i komposten ännu...
          Vad har du för varmkompost nu? ;-)

Nu har jag en kort trädgårds kratta, en sådan där med 5 fingrar som man krafsar i rabbaten med wink.gif

Som varm kompost har jag idag en sådan här...
          Bifogad fil  komp1.jpg ( 136.4k ) Antal nedladdningar: 20

Den har 2 stycken öppningsbara luckor som sitter fast med spännen på sidorna
          Bifogad fil  komp2.jpg ( 195.03k ) Antal nedladdningar: 21

Den har invändigt 2 kamrar, en som är aktiv och en som går på efterkompostering e de tänkt.
          Bifogad fil  komp3.jpg ( 153.18k ) Antal nedladdningar: 27

När det blir lite i kammaren så tar den genomgående axeln emot och omrörningen hämmas tyvärr
          Bifogad fil  komp4.jpg ( 165.41k ) Antal nedladdningar: 58

I den ena öppningen finns en plåt som är skjutbar i sidled vilket gör att man kan tömma en kammare i taget.
          En skottkärra går in under och tömningen är smidig.
          Bifogad fil  komp5.jpg ( 131.56k ) Antal nedladdningar: 20

Lakvatten som rinner, ser mindre kul ut men men.
          Denna fryser för mig på vintrarna jag kanske matar den för dåligt;) 5 cm sluten cellålast som isolering räker tydligen inte.
          Regnar in i den gör det, så ett tak över ska det kluras på under sommaren, semmester projekt kanske wink.gif

Denna finns i en större variant också ska tilläggas, jag är dock inne på att bygga en traditionell fyrkantig historia igen, låg och avlång med vattenfast plywood invändigt så jag kan ösa med skyffel wink.gif

CITAT (EvaQ @ 21-05-2009, 09:17) *
          Menar du att man måste ha tillstånd från kommunen för en varmkompost?
          /Eva

Bara om du bygger en själv.

De vill förvisa sig om att den är byggd på så vis att djur inte kan ta sig in eller att den på någotvis skulle kunna utgöra en sanitär kattastrof typ wink.gif

En köpe varmkompost behöver du bara anmäla till kommunen om du vill ha sänkt sopphämtnings avgift, så vitt jag vet smile.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 30-07-2025, 04:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon