CITAT (*Ulrica* @ 21-05-2009, 10:52)

Oj...

Vilken skillnad mot hundar eller får eller kor eller
höns eller...

Jag fattar nog inte riktigt varför det är/ska/brukar vara sån skillnad i skötsel mellan hund och katt.
Av någon konstig anledning har katter "mindre värde" än hundar. Slit och släng. Får och kor har det ofta riktigt bra, medan höns och grisar nog är de som har det värst. Normal höns- och grishållning är rätt och slätt djurplågeri som dessutom är alldeles laglig. Var har du fått det ifrån att höns skulle ha det bra? De lider!!!
Ni såg inte det här norska programmet om en tjej som ville testa att äta hund och hålla en gris som husdjur? Provocerande och mycket tänkvärt.
Jag tycker inte att man ska acceptera när katter far illa. Klart ryggraden inte ska vara så spetsig som du beskriver. Den har alldeles säkert mask också. Dessutom är det idiotiskt att inte kastrera sina katter. Vad jag har förstått så är det svårt för katter att klara sig på enbart möss på vintern.
Men jag vet inte om det är någon lösning att anmäla för djurplågeri. Vad händer då? Antingen avlivas katterna eller så kanske de tas om hand, men det är smockfullt på alla katthem, väntetiderna är flera år och livet i en bur är inte heller kul.