Jag kan berätta att detta betende inte bara är förunnat utekatterna. Skogsmössen har ju den stora vänligheten att ta sig in i hus på höstarna, när det börjar bli kallt och där väntar mina älskade Devons! För några år sedan vaknade jag när väckarklockan ringde. Omedelbart började gubben domdera "sabla katt, han har hållit mig vaken hela natten". Jaha, han fick väl inte sova under husses täcke då, tänkte jag och började fixa frukost o.s.v.
Plötsligt hör jag ett avgrunsdsvrål från sovrummet! Rusar upp och ser en jättelycklig katt stå bredbent över husses kudde och bevaka den platta "gåvan" som låg på kudden! Gubben stod bredvid sängen med ögon stora som tefat och håret på skaft och skakar i hela kroppen. Han lider av råttfobi....
Efter det, var gamla pysen en framgångsrik jägare, som ljudligt talade om att han hade tagit ett byte. Med tiden, tyckte han det var så roligt, att han inte ens dödade mössen, utan väntade på att matte skulle jaga på katt och råtta genom hela huset. En jakt som ständigt slutade med att matte höll kisse över toastolen med en hand och bände upp munnen med musen med den andra, så bytet kunde spolas ner! Ja jisses vilka nätter det kunde vara ibland...
Just nu har jag en Devon som hoppar baklänges om det dyker upp en mus, samt en yngre kille som inte riktigt kommit på tekniken ännu. Men det är nog bara en tidsfråga....
|