Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur veta vilken zon man bor i? (Bor i Landvetter)
          Zebrafisk
          Inlägg 22-05-2009, 21:13
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 23 554

Finns det något bra sätt att få bättre reda på vilken zon man bor i? Bor i Landvetter och tycker det är omöjligt på zonkartor jag hittat att avgöra vart vi hör. Vad spelar mer roll än orten? Finns annat som höjer eller sänker zonen? Vatten höjer har jag för mig och jag antar att skyddat läge också kan göra det, eller? Kan man läsa på om detta någon stans - eller är det egentligen så himla noga?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          GunnellF
          Inlägg 22-05-2009, 21:34
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 914
          Medlem nr: 22 185

Zonidelningen har med medeltemperaturen över året att göra: ju högre zon dessto kallare klimat. Men som du säjer kan man påverka härdigheten nån enstaka zon med läge och även jordmån. Havslägen kan höja zonen ett snäpp genom att vattnet håller värmen i omgivningarna framåt hösten. Skyddade och soliga lägen mot t ex berg kan också göra läget gynnsammare och en mer sandig jordmån gör att marken inte fryser till lika hårt som i en mer kompakt jord.

Det kan vara svårt att exakt veta vad som funkar innan man har provat. Men att t ex få en växt som är härdig till zon II, att överleva i zon V är rätt omöjligt! Så visst är det viss noggrannhet i det här...

--------------------
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt!
          Min hemsida

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 00:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon