Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> var på er vakt!, snigelägg i krukan..
          pebblelake
          Inlägg 09-05-2009, 23:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 350
          Medlem nr: 17 736

När jag skulle plantera om en lönn jag köpt på plantagen i Umeå, (Zon 5 =inga mördarsniglar än..)
          Hittade jag en ansamling genomskinliga ägg mellan krukan och jorden fear.gif
          Jag barotade plantan och förstörde äggen.var det mördarsnigelägg?
          Plantagen tar väl sina plantor från nåt centrallager söderöver så var på er vakt!
          Var uppmärksam inte bara på plantagens växter.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Gunilla T
          Inlägg 16-05-2009, 18:02
          Länk hit: #2

Gäster

Om du lyfter upp plantan ur krukan brukar äggen sitta under rotklumpen, syns bra. Tror inte att de finns i jorden men får man en växt med snigelägg så skulle jag nog skölja av hela rotsystemet.

Många blandar ihop näringskulorna som handelsträdgårdarna sätter i krukorna med snigelägg men om du hittar små kulor och klämmer på dom så knäpper det när näringskulorna spricker, det gör inte snigelägg.

Citera
          smuleborg
          Inlägg 17-05-2009, 21:48
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

CITAT (Gunilla T @ 16-05-2009, 19:02) *
          Om du lyfter upp plantan ur krukan brukar äggen sitta under rotklumpen, syns bra. Tror inte att de finns i jorden men får man en växt med snigelägg så skulle jag nog skölja av hela rotsystemet.

Många blandar ihop näringskulorna som handelsträdgårdarna sätter i krukorna med snigelägg men om du hittar små kulor och klämmer på dom så knäpper det när näringskulorna spricker, det gör inte snigelägg.

Vi köper bara i undantagsfall växter; primärt p.g.a. snigelrisken, men också för glädjen att driva upp själva (och för att fröurvalet många gånger är större). För ett par veckor sedan gjorde vi ett undantag, krukorna (två styck clematis, varav den ena inte går att driva upp frön frön) står i karantän i uthuset. Det får bära eller brista med växterna, bara vi inte får in snigeleländet. Vi inbillar oss att äggen kläcks (heter det så?) på ett par tre veckor (i behaglig temperatur) och de då ger sig upp för att äta. Vi observerar noga. Det blir eldningstunnan, om...

Enkelt avlopp, då funkar det inte att spola rotsystemet.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          Iris
          Inlägg 23-05-2009, 15:09
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem nr: 5 782

CITAT (smuleborg @ 17-05-2009, 22:48) *
          Vi köper bara i undantagsfall växter; primärt p.g.a. snigelrisken, men också för glädjen att driva upp själva (och för att fröurvalet många gånger är större).

Åh, det borde jag göra mer. Jag VILL göra så! Men jag borde haft bättre framförhållning - det blir inga rabatter i år om jag ska göra på det viset :-(

Köpte några perenner från Odla förra året, som stått till sig över vintern. Nu är rabatten färdig(bearbetad ) och plantorna ska ner. Men jag behöver komplettera. Det blir köpta perenner - noggrant granskade...

CITAT
          Enkelt avlopp, då funkar det inte att spola rotsystemet.

Hur då enkelt? Alltså typ mulltoa eller utedass? Eller någon annan variant?
          Jag undrar bara för att vi har ett sånt där "eget" avlopp som går ut i en tank som man slamsuger nån gång per år.
          Har tänkt att om man sköljer rötterna och spolar ner vattnet i toan, överlever eventuella sniglar det?
          Tänk om de ligger och utvecklas i slamtanken och sedan kryper upp... fear.gif

Men det är kanske lite långsökt...

Citera

Inlägg i den här tråden
          pebblelake   var på er vakt!   09-05-2009, 23:41
          EKLO   Är du säker på att det var snigelägg? Många plants...   10-05-2009, 11:05
          pebblelake   helt säker,genomskinliga var dom.jag använder lång...   10-05-2009, 17:50
          smuleborg   Vi har, ta i trä, inga mördarsniglar. Eftersom sni...   10-05-2009, 22:22
          uno   Vi har, ta i trä, inga mördarsniglar. Eftersom sni...   11-05-2009, 15:04
          smuleborg   Grattis till Din snigelfrihet. Hoppas att det dröj...   11-05-2009, 18:56
          Carl   Hi! Allt norr om hallandsåsen är norland för o...   13-05-2009, 15:24
          Myosotis   Jag har inga mördarsniglar än och vill verkligen i...   15-05-2009, 11:32
          Gunilla T   Ja, det räcker nog bara man är noggrann - kolla un...   15-05-2009, 11:49
          Myosotis   ... kolla under krukan, på växten och inuti krukan...   15-05-2009, 19:54
          smuleborg   Har tänkt att om man sköljer rötterna och spolar n...   24-05-2009, 21:39
          Myosotis   Okej, tack!   16-05-2009, 21:43
          Iris   Funderar lite kring det här med snigelägg och kara...   23-05-2009, 15:28
          smuleborg   Funderar lite kring det här med snigelägg och kara...   24-05-2009, 21:51
          Iris   Så lång tid i ett slutet rum, under uppsikt. *spri...   25-05-2009, 08:03

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 14:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon