Jag ville inte vara så storsint att kalla den "groddtråden", men jag tänkte mig att vi kunde hålla detta som en öppen tråd för alla som bara känner för att tjöta lite om fenomenet att äta växterna hela!
Jag fick en groddodlingsburk i julklapp, innan dess hade jag aldrig prövat på detta. Nu är min första skörd alfalfagroddar snart färdig efter att ha misslyckats med första försöket då jag missade att man behövde skölja groddarna en-två gång(er) om dagen. Med denna burk följde lite tips på vad man kan gro i denna burk. Av det som fanns på förslag är mungbönor det enda förutom de medföljande alfalfafröna, det enda jag har hemma. bönorna ska jag testa härnäst.
Men inför kommande shoppingturer i affärer vore det trevligt att veta vad ni gror hemma och vilka sorter ni tycker är extra gott. Matrecept med groddar vore trevligt, allt från enkla knäckebrödsmackor till fredags-sallader. Kanske har någon tips om själva groningen, hur man bäst gör? Kanske har någon kunskap om de olika varianterna grodd-lådor/burkar som finns och kan yttra sig om detta? Jag vill veta allt!
--------------------
Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist
|