CITAT (WillyW @ 23-05-2009, 13:46)

Har genom åren köpt ett antal, de flesta har inte blivit speciellt gamla.
Kanske de inte blir gamla?
Min fru kom nu hem med denna häromdagen och redan har två flugor fallit offer. Så jag skulle hemskt gärna se att den får leva ett tag. Bor på landet och har alla dörrar öppna mesta tiden av den varma tiden, vilket gör att vi får in mycket flugor, så lite hjälp i bekämpningen uppskattas.
Vet någon hur man sköter den på bästa sätt?
Ska den duschas? Behöver den mycket vatten? Vilken typ av jord? Verkar vara sandig jord nu men krukan är väldigt liten, ska den vara det?
Står att det är en SARRACENIA FLAVA på etiketten, om nu det säger någon något

De blir nog ganska gamla

De behöver inte duschas men det är nog bara bra för dem. De kräver inte hög luftfuktighet för att överleva och växa men de mår nog bättre av det.
Jorden skall alltid vara fuktig och den kan gärna stå i en skål med litet vatten på botten. Vattna enbart med regnvatten, destillerat eller R/O-vatten.
En jordblandning de trivs i är hälften perlit och hälften torv, det är den jag kör med till min Sarracenia. Om du inte har perlit kan du köra den hälften torv och hälften sand. Kom ihåg att det måste vara ogödslad torv.
När jag köpte min hade den växt ur sin kruka. Rötterna hade fyllt krukan och det fanns ingen plats för fler trumpeter att komma upp, så jag planterade om min i hälften perlite och hälften torv i en större kruka.
På vintern skall de gå i dvala i några månader, kanske kan vara värt att nämna.
Redigerat av Nauti: 24-05-2009, 09:36