Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur skall vår mat produceras i framtiden?
          Gunilla T
          Inlägg 08-12-2008, 17:07
          Länk hit: #1

Gäster

Här har varit många diskussioner om ekologisk odling kontra konventionell odling. Jag skrev ett inlägg under "Trädgårdsprat men tycker det är värt en egen tråd och passar bättre i här.

-----------------------------------------------------------------------------------------Journalisten Gunnar Lindstedt har nyss givit ut en bok "Svart jord" där han tar upp det oljedopade jordbruket och de problem världen står inför. Han menar att vi är tvungna att återgå till beprövade jordbruksmetoder med växelbruk och djurhållning för att klara matförsörjningen.

De senaste 50 årens ständigt ökande jordbruksproduktion har vilat på billig olja. Den har drivit maskinerna och den är basen i handelsgödsel och kemiska bekämpningmedel. I dag i väst används tio kalorier energi för varje kalori mat vi framställer.

Han visar även på vad som hänt och händer i USA -ett antal storföretag har konkurrerat ut familjejordbruken och skaffat sig monopol på produktionen av spannmål, grönsaker, grisar och nöt och det är samma bolag som är djupt insyltade i kemikalieindustrin och framställning av GMO grödor.

Enligt Lindstedt är företagens målsättning att sprida GMO grödor över hela världen i sådan utsträckning att det i praktiken blir omöjligt att odla GMO fritt. EU har hittills hållit GMO stången, i stället försöker företagen nu ta sig in i u-länderna via USA´s biståndsorganisationer. Sedan GMO grödorna började användas i USA har jordbruket på bara några få år blivit alltmer energiintensivt, främst för att besprutningen av kemikalier ökar stort.

Citat ur boken;

"Användningen av konstgödsel ger kortsiktiga skördeökningar men undergräver bördigheten på längre sikt. Den intensiva användningen av konstgödsel i Europa och USA har lett till att en kulmen nåtts.Skördarna ökar inte längre i samma proportion som man ökar gödningen. Och eftersom konstgödselpriserna nu går brant uppåt (priset på konstgödning har fördubblats) så kostar det mer än det smakar att öka gödningen. Tillverkningen av konstgödsel från naturgas står idag för en tredjedel av energiförbrukningen i det moderna jordbruket. Konstgödsel är en huvudkälla till utsläppen av växthusgaser och den största energikostnaden inom jordbruket. När oljan sinar måste användningen av konstgödsel sjunka drastiskt, om inte helt försvinna. Naturgödsel är åter alternativet."

Författaren Gunnar Lindstedt räknas som en av Sveriges mest framstående grävande journalister. Han belönades med "Stora journalistpriset" efter sitt avslöjande av Trustor härvan

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          officinalis
          Inlägg 26-05-2009, 13:55
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

Till Källtorpet L&T:
          Letade upp lite information om lagring av biogas, eftersom jag inte
          visste exakt vad du syftade på.

Bioenergiportalen.se så pratar man om en traktor med en tankrymd
          på 200 liter diesel skulle behöva ha tankar som rymmer 200 kubikmeter
          renad biogas. Är det det du syftade på? Rent storleksmässigt.
          I praktiken blir det självklart en prisfråga också. Oavsett typ
          av jordbruk så lär det bli en rejäl investering med utrustning för
          biogas och fordon som ska drivas på detta.

Enligt Stockholmsvatten.se så står det att biogasen inte kan lagras
          över huvud taget. Så är jag lite undrande över detta.

Läste lite snabbt att biogas även kan utvinnas ur hushållsavfall.
          Ifall man som odlare inte har användning av hushållskompost så kanske
          det avfallet kan ge energi till en del av boendet?

Går det föressten inte att koncentrera sin biogasproduktion till den tid
          då den behövs?

Andra lösningar som kan fungera lokalt på längre sikt kanske är solkraft,
          vindkraft (och ifall man har möjlighet även vattenkraft). Misstänker att
          man får fundera över material och transport innan man påstår att det skulle
          vara miljövänligt. Åtminstonde ifall man pratar om att varje gård ska
          kunna (åtminstonde delvis) försörja sig sin egen energi.

Precis som du nämner är det en intresse- och ekonomifråga om huruvida
          man ska satsa på experimentell miljöbesparande teknik
          (om man bortser ifrån genteknik som jag nämde i ett tidigare inlägg
          som syftar till att producera grödor mer effektivt) eller inte.

Jag tror globalisering och centralisering har ställt till det för smarta
          lösningar och miljövänligt småbruk nära storstäderna. Det är helt enkelt
          inte lönsamt att starta en liten gård för mjölkproduktion. Det är vad jag
          tror och mycket jag läser pekar på att det faktiskt är så. Vill man på något
          vis tjäna pengar och inte slita för sin egen försörjning så verkar det
          uppenbarligen som att man måste satsa stort.

För att komma till bukt med miljöproblemen så tror jag man måste börja
          producera för mänsklig nytta snarare än att enbart (eller till största del)
          sikta på ekonomisk tillväxt och massproduktion. Många människor kan faktiskt
          känna sig lyckliga i livet genom att inte få mer och mer pengar hela tiden. Att gå ifrån
          "Jag"-mentaliteten och tänka "Vi"-mentalitet skulle säkerligen göra skillnad.
          Jag reserverar mig för att jag inte är insatt i det ekonomiska systemet
          med inflation och människors påståenden om att ekonomisk tillväxt är
          livsnödvändig.

Du nämde marknadsföring. Idag kan man studera det på högskolenivå, så
          det är väl antagligen en ganska genomgående och välstuderad vetenskap
          om hur man manipulerar människor och att skapa påhittade behov. Konsumtion
          kräver produktion, och produktion kräver energi. Ser man på resten av
          världens konsumtion så är kött en riktig lyxvara (jag vill stolt poängtera att
          jag själv ser kött som en lyxvara och konsumerar den därefter).
          För tydligargöra min poäng så räcker det med att slå på en
          reklamfinansierad TV-kanal. Budskapen är ofta tydliga.
          "Du är ful", "Du duger inte", "Din bil är för liten" osv.
          Men reklam handlar också om tillväxt och tillväxt är energikrävande.

Roligt bildspel i sammanhanget om matfördelning världen om:
          http://www.time.com/time/photogallery/0,29...1373664,00.html

Historiskt sett så tror jag att det kräver en ordentlig kris
          för att en förändring ska ske ordentligt. Ifall oljepriserna skulle gå upp
          så pass mycket att det blir mer ekonomiskt med biogas så skulle
          förmodligen mer pengar investeras i utveckling av biogasen och en
          bättre infrastuktur skulle byggas upp. Andelen pengar som går till forskning
          om energiteknik skulle antagligen överlag blir mycket mer.
          Jag undrar ifall fenomen som växelbruk skulle ha tagits i bruk på
          allvar ifall det inte vore för fenomen som t.ex. potatiskrisen på Irland under 1800-talet

Sammanfattningsvis tror jag det inte är svårare än så att pengar
          prioriteras oavsett. Ifall det handlar om akut överlevnad så kommer pengar
          att investeras där det behövs, annars blir det nog reserverat till
          människors bekvämlighet. Nu för tiden kan man t.om. handla för pengar
          som man inte har och se hur det har gått.

Jag köper själv mycket KRAV-produkter (och även en del andra
          ekologiskt märkta produkter). Men det är inte av miljöskäl först och
          främst utan för att jag känner mig tryggare med kött- och mjölkproduktion som
          är kontrollerat under deras regelverk. När det kommer till grönsaker så försöker
          jag snarare tänka på grödor som är producerade i närheten. Men även här
          finns det en hel del att tänka på. Ortonovos växthusodlade grönsaker eller
          friodlat i Spanien? Men jag är inte sådär jättenoggrann jämt.

Rent miljömässigt när det kommer till KRAV-certifierade odlingar är väl
          att man slipper använda den energikrävande konstgödningen (transport och
          produktion). Men nu har jag förvisso inte sett några exakta jämförelser.
          Bara en sån sak som att man föder upp sitt boskap på foder med sojabönor
          som bas lär dra en hel del energi att transportera. Där kan det också skilja
          sig.

Å andra sidan kan man på Coop köpa KRAV-märkt honung från Sydamerika brevid
          vanlig svenskproducerad honung. Så man ska knappast blint gå efter en
          märkning. KRAV själva påpekar också detta men menar att det "sänder ut
          en signal".

Lite mer info på KRAV:s hemsida här.

Vill man vara riktigt kritisk så kanske man borde anmärka på att
          KRAV ofta använder sig själva som källa, men jag har inte gjort någon
          nämre undersökning av det. Det är möjligt att de har gott om bakgrundsmaterial
          ifall man letar lite mer.

Jag tror även många är ganska tveksamma till de genvägar och
          effektiviseringar som matkemin ger för företag som vill ha ökad
          tillväxt. Speciellt när det släpps lättlästa böcker som "Den hemlige
          kocken : det okända fusket med maten på din tallrik". Här erbjuder
          KRAV en viss trygghet till de som tycker det är viktigt.

Angående näringsläckor som bidrar till övergödning i sjöarna...
          Går det inte att fånga upp vattnet på något vis? Det är väl dessutom
          näringsrikt och borde kunna vara användbart i ett kretslopp, eller?
          I synnerhet om det är regnvatten. Det är ju "gratis". T.ex. gräver
          många dräneringsdiken runt sina åkrar, kanske det det vara en idé?

Till Jan Lindgren:
          Jag har ögnat igenom statistiken nu, tyckte den till och från var
          lite virrig men oavsett så tror jag det är alldeles för lite underlag
          för att svart på vitt säga att ekologisk odling har större miljöpåverkan
          än konventionell odling. Vad jag menar är att det finns många fler
          parametrar att ta med i beräkningen än skörd per hektar. Jag tror dessutom
          att man måste definiera odlingsmetoderna mer noggrannt ifall man ska
          göra en riktig jämförelse. Jag kan mycket väl tänka mig att ifall man
          använder "fel" bekämpningsmedel i en konventionell odling där man odlar
          fruktsättande grödor som kräver insektspollinering för att gå i frukt inte
          ger någon vidare skörd alls. Vidare kanske det skiljer sig jättmemycket ifall
          man har problem med potatisbladmögel, då blir det helt plötsligt mycket
          viktigare med bekämpningsmedel.
          I frågan om skörd per hektar handlar det väl först och främst om ifall vi har
          mark nog för att försörja befolkningen på ekologiskt odlad mat, i andra hand
          om hur mycket energi de olika metoderna kräver (i hela ledet).

Om man enbart pratar lönsamhet så finns det andra livsmedel där ekologisk
          produktion är mer lönsam. Se t.ex. denna rapport från Svensk mjölk
          Sen finns det en del rapporter som menar att ekologisk mjölkproduktion är
          mer lönsam. Källa: Svensk mjölk

Vänliga hälsningar \o/

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera

Inlägg i den här tråden
          Gunilla T   Hur skall vår mat produceras i framtiden?   08-12-2008, 17:07
          Tobb   Ok, nu kommer ni att hata mig. men denna informati...   08-12-2008, 18:10
          Gunilla T   Men nejdå..Tobb varför skulle någon hata dig för a...   08-12-2008, 19:17
          Anki på Öland   Samtidigt uppmanas vi av miljövänner att sluta äta...   08-12-2008, 22:15
          Myosotis   Tack för boktipset, Gunilla. Den verkar läsvärd oc...   09-12-2008, 08:35
          Tobb   Gröngödsel, tex genom vall med baljväxter, eller o...   09-12-2008, 01:23
          Myosotis   Fast jag får nog titta i boken innan jag bestämmer...   09-12-2008, 09:00
          Gunilla T   Fast jag får nog titta i boken innan jag bestämmer...   09-12-2008, 09:53
          Jan Lindgren   Hej! Som alla väntar sig så måste jag berätta ...   09-12-2008, 12:27
          Gunilla T   Tack för svar Jan! Nu tror jag inte någon var...   09-12-2008, 15:15
          Tobb   WTF! höns med "klocka" låter ju idio...   10-12-2008, 16:11
          Gunilla T   Tobb - du har PM som förhoppningsvis hjälper dig a...   10-12-2008, 19:25
          Jan Lindgren   Hej Gunilla! Jag anser att bönder är som de fl...   11-12-2008, 16:14
          Gunilla T   Hej Jan!!...trevligt att du vill diskutera...   11-12-2008, 17:14
          Jan Lindgren   Hej Gunilla! Det är just de små jordbruken med...   11-12-2008, 19:59
          Gunilla T   . Då kommer du och jag Gunilla att stå på samma si...   11-12-2008, 20:42
          Jan Lindgren   Hej Gunilla! Jag har alltid tyckt att kungligh...   12-12-2008, 00:10
          Jan Lindgren   Hej! Jag ser i dagens ATL att bönder har låg ...   12-12-2008, 16:27
          Gunilla T   Hej Jan! Hade tänkt ge dig sista ordet i disk...   12-12-2008, 17:14
          Jan Lindgren   Hej Gunilla! Om nu bönder har lägre risk för d...   12-12-2008, 17:39
          MimmiH   Verkligheten kan ses på olika sätt. Om nu bönderna...   12-12-2008, 17:57
          Jan Lindgren   Hej Mimmi! Jag tror att du har helt rätt. Skyd...   13-12-2008, 09:39
          MimmiH   Jag tror inte man kan dra slutsatserna att inga hä...   13-12-2008, 09:53
          Jan Lindgren   Hej! Man använder klisterlappar även i Sverige...   13-12-2008, 10:37
          Myosotis   Det hade varit konstigt om inte gifterna hade vari...   13-12-2008, 12:07
          Gunilla T   För övrigt köpte jag boken igår, den verkar välskr...   13-12-2008, 18:43
          Jan Lindgren   Hej Myosotis! Skogsägaren du arbetade hos var ...   13-12-2008, 12:47
          Myosotis   Det var lärk. Tror du inte han hade rätt som sa ...   13-12-2008, 12:51
          Jan Lindgren   Hej! Jag är ganska övertygad om att de flesta ...   13-12-2008, 15:30
          Gunilla T   Gunnar Lindstedt tilldelas Småjordbrukarnas heders...   13-03-2009, 17:58
          Källtorpet L&T   BUMP!!! ojojoooj, här har man ju missa...   06-05-2009, 15:49
          Myosotis   ... om jag har förstått det hela rätt så behandlas...   06-05-2009, 21:37
          Pirum   hur ska folk ha råd med den småskaligt producerade...   13-05-2009, 19:28
          Gunilla T   Roligt att ämnet väcker ditt intresse! Ja, h...   06-05-2009, 18:50
          andersen   Roligt att ämnet väcker ditt intresse! Ja, h...   07-05-2009, 14:27
          Källtorpet L&T   ja du, dieselns vara eller icke vara, det kommer d...   06-05-2009, 19:14
          Källtorpet L&T   jo, nog är det så att det är mer än snytbaggarna s...   06-05-2009, 21:48
          Gunilla T   Ett hårt rationaliserat jordbruk måste ersätta män...   07-05-2009, 20:22
          officinalis   Gunilla, kan du utveckla det här med "hårt ra...   08-05-2009, 10:23
          Gunilla T   Gunilla, kan du utveckla det här med "hårt ra...   08-05-2009, 17:58
          Gita   Gunilla, du använder många ord och formulerar dig ...   09-05-2009, 19:07
          Gunilla T   Du har så rätt Gita, jag har aldrig varit jordbruk...   10-05-2009, 08:21
          officinalis   Jo. Kvantitet vs. kvalitets-problemet och att prod...   11-05-2009, 08:23
          Gunilla T   Roligt att du vill leta kunskap - en riktigt bra d...   11-05-2009, 09:43
          Källtorpet L&T   det som gör mig mest skeptisk till s k "ekolo...   11-05-2009, 10:01
          MimmiH   Det var ju en negativ bild av ekologisk odling - t...   11-05-2009, 10:19
          Källtorpet L&T   Det var ju en negativ bild av ekologisk odling - t...   11-05-2009, 12:22
          officinalis   Gunilla T: Doktorsavhandlingar är väl lite att ta ...   11-05-2009, 11:29
          Källtorpet L&T   Källtorpet L&T: Du menar att man inte kan kont...   11-05-2009, 12:34
          MimmiH   Men alltså, stallgödsel är ju något som blir som e...   11-05-2009, 12:42
          Källtorpet L&T   Men alltså, stallgödsel är ju något som blir som e...   11-05-2009, 13:03
          Tobb   Problemet med handelsgödslet är att det läcker kvä...   13-05-2009, 09:45
          Gossen Ruda   Hoppar in för att ställa några frågor. Stallgödsel...   13-05-2009, 20:01
          Källtorpet L&T   Hoppar in för att ställa några frågor. Stallgödsel...   14-05-2009, 08:35
          officinalis   Pirum, Som du skriver så lär det skilja mellan oli...   14-05-2009, 08:03
          Gossen Ruda   Då får man betrakta stallgödsel som ett komplement...   14-05-2009, 09:26
          officinalis   Vad har ni för synpunkter på GM-grödor då? Det ver...   20-05-2009, 13:19
          Källtorpet L&T   läste tidigare att man kan få eko-skördar som ligg...   20-05-2009, 14:58
          officinalis   Jadu. Hur man än vrider och vänder på det så är sk...   22-05-2009, 07:52
          Källtorpet L&T   hmm... vad vill du veta?? slåttervall är det som ...   22-05-2009, 08:27
          officinalis   Tänkte väl bara ifall det var något speciellt med ...   22-05-2009, 08:48
          MimmiH   ....... Varför skulle det gå åt mer diesel i ekoo...   22-05-2009, 08:57
          Källtorpet L&T   Tänkte väl bara ifall det var något speciellt med ...   22-05-2009, 10:52
          officinalis   Mekanisk bearbetning för att rensa ogräs menar du?...   22-05-2009, 09:27
          Källtorpet L&T   Mekanisk bearbetning för att rensa ogräs menar du?...   22-05-2009, 11:27
          officinalis   *väntar med spänning* Hur är det med monokulturer...   22-05-2009, 11:31
          Källtorpet L&T   nu så... ja, med mekanisk bearbetning menas att m...   22-05-2009, 14:17
          officinalis   Slutsatsen av din uträkning torde då vara att odli...   22-05-2009, 15:08
          Källtorpet L&T   har ingen speciell källa... vad jag vet så är väl ...   22-05-2009, 19:46
          Jan Lindgren   Hej! Källtorpet överdriver användningen av ene...   23-05-2009, 10:55
          Källtorpet L&T   Hej! Källtorpet överdriver användningen av ene...   23-05-2009, 12:22
          officinalis   ... både ja och nej, det finns en hel del duktiga ...   25-05-2009, 08:14
          Jan Lindgren   Hej! Med no-till menas ännu mer extrem markskö...   23-05-2009, 13:49
          Källtorpet L&T   övergödningen av sjöar och vattendrag beror mest p...   25-05-2009, 09:11
          officinalis   Enligt Naturvårdsverket så står jordbruket för cir...   25-05-2009, 09:44
          Källtorpet L&T   ett problem som man aldrig kommer till rätta med ä...   25-05-2009, 11:26
          officinalis   Nej det har du nog rätt i. Att kunna gödsla exakt ...   25-05-2009, 15:47
          Källtorpet L&T   Nej det har du nog rätt i. Att kunna gödsla exakt ...   25-05-2009, 23:09
          Jan Lindgren   Hej! Eftersom jag inte behärskar datorer så bl...   25-05-2009, 19:39
          Jan Lindgren   Hej! Mer krånglig information. http://researc...   25-05-2009, 19:52
          officinalis   Tackar så hjärtligt! Jag ska kika igenom stati...   25-05-2009, 21:40
          Jan Lindgren   Hej! Tack för hjälpen Officinalis. Jag läser ...   26-05-2009, 09:27
          Källtorpet L&T   kors!!! här har det skrivits.. var b...   26-05-2009, 14:45
          Jan Lindgren   Hej! Går det åt större areal att producera mat...   26-05-2009, 17:16
          officinalis   Till Källtorpet L&T: Jajamensan, här skrivs de...   27-05-2009, 10:09
          Källtorpet L&T   å´igen!!! tror minsann att det är ett ...   27-05-2009, 10:54
          officinalis   Till Källtorpet: Jajamensan. Jordbruket är intress...   29-05-2009, 13:42
          Jan Lindgren   Hej! Det är mycket sällan att det används växt...   29-05-2009, 19:35
          Källtorpet L&T   hmm... nu är året höskörd bärgad och nu har jag fa...   28-06-2009, 07:20
          officinalis   hmm... nu är året höskörd bärgad och nu har jag fa...   29-06-2009, 08:02
          henriks   OJOJ vad det har skrivits här.... och jag som miss...   28-06-2009, 10:13
          Källtorpet L&T   Just i en traktor, som har en stor del av sin vikt...   28-06-2009, 10:36
          henriks   problemet är väl placeringen av trycksatta tankar ...   28-06-2009, 11:03
          -Mimmi-   ....... Nä, mat vill vi ju alla ha, men det är lit...   28-06-2009, 11:13
          Källtorpet L&T   njae, jag har pratat med grannarna som gödslar sin...   29-06-2009, 08:26
          officinalis   njae, jag har pratat med grannarna som gödslar sin...   29-06-2009, 08:36
          officinalis   Lite nytt i ämnet: Brian Dunning kritiserar bland ...   10-01-2010, 22:49

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 15:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon