Till Källtorpet L&T:Jajamensan, här skrivs det

. Det är lärorikt!
Nä, biogasen verkar på intet sätt klockren. Har aldrig läst någon riktigt begriplig jämförelse med andra bränslen heller, så det är
svårt att veta om det är något att propagera för. Dessutom måste man väl till och från sålla bland den lobbyverksamhet som man
antagligen dyker förbi då och då.
Miljövänligare uppvärmning av t.ex. växthus lär kanske vara något för odlare att titta på. Men i slutändan kommer det bli en
ekonomisk fråga, precis som vi diskuterat tidigare.
Hur pass ekonomiskt är biogas på lång sikt i jämförelse med till exempel Diesel?
Hur menar du med att räkna hem en anläggning? Att det inte lönar sig att ha en biogasanläggning som endast är aktiv under vissa
perioder? Är det investeringskostnader du tänker på då? För jag antar att en anläggning som bara står inte kostar några pengar
såvida inte en aktiv användning måste ske för att tjäna tillbaks investeringskostnaderna.
Jag har aldrig sagt att det är fel på svensk mjölk som inte kommer ifrån KRAV-märkta gårdar. Men för mig som konsument är det betydligt tryggare att köpa produkter som dels lyder under Djurskyddslagen och KRAV:s regelverk. Vi har ca 360 000 mjölkkor
(Svensk mjölk) och ca 1 500 000 nötdjur (
Svenska Wikipedia, som referer till
SCB). Det är naivt att tro att all kött- och mjölkproduktion sker under humana omständigheter bara för att det är i Sverige. Senast idag i
DN så skrevs det om ohuman hantering av gris. Därför tycker jag KRAV är bra. Men jag är knappast insnöad på certifieringen i sig. Skulle jag titta förbi en gård där jag tycker mig se djur som mår bra skulle jag inte på något sätt ha problem att köpa varken mjölk eller kött ifrån den gården.
Du får gärna utveckla och förklara lite mer varför du anser att den undersökningen jag länkade till har fel i. Ifall jag har tolkat dig rätt så är det alltså mer lönsamt med konventionell mjölkproduktion? Dvs. tvärt emot vad den undersökningen säger.
Till Jan Lindgren:Jag håller med dig. Det är tråkigt ifall det ekologiska jordbruket (..hur man nu vill definiera ekologiskt jordbruk

) ska bre ut sig på bekostnad av vår fina skog.
Det låter ju trevligt ifall man skulle kunna omvandla metan till konstgjord diesel. Hur skulle det fungera i praktiken? Metan är
väl en av de huvudsakliga gaserna som produceras i en biogasanläggning om jag har förstått det rätt. Hur miljövänligt är konstgjord diesel?
Har också läst att metan är värre än koldioxid. Det diskuteras mycket i media om att boskap är en stor källa till metanutsläpp.
När vi pratar om skörd/areal så är det väl främst ogräsbekämpning vi pratar om? Vilka medel finns tillgängliga? Glyfosat (Monsantos
flaggskepp) är vad jag förstått en av de mest miljövänliga. Men i vissa odlingar kanske inte ogräset är någon större fara för skörden. I en potatisodling så kan jag tänka mig att bladmögel/brunröta är ett betydligt större hot mot skörden och jag kan mycket väl tänka mig att ämnen som fluazinam är betydligt mer hälsovådliga och miljöfarliga. Läste lite kortfattat om det
här.
När det kommer till bekämpningsmedel så kan man väl också behöva tänka på var produktionen sker, hur energikrävande produktionen är och hur det transporteras för att få en bättre helhetsbild av hur miljövänligt det är.
Om det nu bara är skörd/areal som är hotet med ekologisk odling så kanske man behöver titta över noggrannare över vad som begränsar skörden och för vilka grödor och hur man med så lite energi som möjligt och så lite miljöpåverkan som möjligt kan bekämpa detta. I vissa fall kanske det räcker med något så enkelt som marktäckning för att hålla ogräset borta.
Ett annat problem är såklart skadedjur. Är monokulturer det största problemet här? Går det att lösa på något annat vis för att få en större biologisk mångfald, som i sin tur begränsar populationerna av djur som påverkar skörden negativt.
Det finns mycket att diskutera och spekulera in i innan man avfärdar ekologisk odling anser jag. Desto mer man läser, desto större blir gråzonerna.
Redigerat av officinalis: 27-05-2009, 10:11