Lager tål en hel del minus, men är inte fult härdig i vårt klimat.
på skyddade platser i zon 0-1 så kan äkta lager vara på friland utan större skador och ändå växa en del.
annars så kan man odla den i kruka, sedan så tar man in växten efter dom första frostnätterna har kommit och övervintrar den svalt och ljust inne.
jag har haft en lager ute i ett oskyddat zon 1-2 läge skåne, men den har frusit ihjäl helt denna vinter plus så växte min lager inget vidare på sommaren och frös i topparna. lager är annars väldigt känsligt i svenskt klimat och kommer inte växa så mycket om knappt alls i normala lägen. och passar bättre att odla i kruka.
har man nu lyckan att ha ett riktigt bra (kanske kustnära) zon 0-1 läge så kan man plantera ut lagern på friland. då i ett soligt eller halvskuggigt läge i väldräneradjord. mycket vatten tidigt på året och gärna lite skydd mot vårsolen.
skyddar man den mot vinterkyla kan man ju odla den mer norrut.
Rosmarin är mycket tåligare än lagern, jag har några rosmarin buskar på friland i skyddande lägen och dom har varit med ett bra tag en del. denna vinter har det varit 50/50 bland mina rosmarin buskar hälften har dött och hälften har klarat sig, mycket beror på läget.
Redigerat av flaxss: 27-05-2009, 18:18
|